Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت تدریس و ابعاد زیباشناختی آن

نویسنده: ؛ ؛

پاييز 1380 - شماره 20 علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 43 تا 58)

کلیدواژه ها : تدریس ،مهارتهای تدریس ،تربیت معلم

کلید واژه های ماشینی : کلاس درس ،شاگردان ،تعلیم و تربیت ،اقدامات معلمان ،برنامه درسی ،موقعیتی تدریس ،پژوهشهای انجام‌شده در تعلیم ،رفتارهای معلم ،فعالیت تدریس ،هنر تدریس ،جنبه موقعیتی تدریس ،روشهای تدریس ،شرایط منحصر‌به‌فرد کلاس درس ،نوعی هنر ،پژوهشهای علمی ،شرایط منحصر‌به‌فرد هر ،یادگیری شاگردان ،جریان تدریس ،دیدگاه علمی ،تمرینهای کلاسی ،علم و هنر ،هنری تدریس ،طریق پژوهشهای علمی ،تحصیلی شاگردان ،شرایط منحصر‌به‌فرد ،مهارتهای بنیادی تدریس ،فرایند هنر ،شاگرد و معلم ،موضوع درسی ،پژوهشهای انجام‌شده

تدریس، در معنای مجموعه اقدامات معلم به منظور ایجاد یاد گیری در یاد گیرندگان، کانون هر برنامه درسی است و شناخت ماهیت این اقدامات می‌تواند به تدوین برنامه درسی دوره‌های تربیت معلم، کمک مؤثری نماید.معلمان، نیازمند آشنایی با مجموعه‌ای از مهارتها هستند که صرف نظر از موقعیت تدریس، موضوع درسی و پایه تحصیلی شاگردان، تحقق مؤثر اهداف مورد نظر را ممکن سازند؛این مهارتها که از پژوهشهای انجام شده در تعلیم و تربیت و حوزه‌های وابسته به دست آمده‌اند به فعالیت تدریس، صیغه‌ای علمی داده‌اند.در مقابل این نظر، برخی جنبه موقعیتی تدریس را مهمتر دانسته و بر این باورند که موفقیت اقدامات معلمان بیش از آنکه در گرو تواناییهای کسب شده ایشان باشد، در گرو بصیرت و شناخت ایشان از شرایط منحصر به فرد هر کلاس درس است؛این دیدگاه، تدریس را نوعی هنر می‌داند که از قبل قابل تعیین نیست.تعمق د رمتون تخصصی پیروان تدریس، نشان دهنده وجوه مشترکی بین این دو دیدگاه به ظاهر متعارض است و ثمر بخشی تدریس تا اندازه زیادی به تلقیق بهینه جنبه‌های علمی و هنری بستگی دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.