Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت تدریس و ابعاد زیباشناختی آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 43 تا 58)

کلیدواژه ها : تدریس ،مهارتهای تدریس ،تربیت معلم

کلید واژه های ماشینی : تدریس ،معلم ،هنر ،علمی ،تربیت ،کلاس درس ،مهارتها ،تعلیم و تربیت ،کلاس ،پژوهشهای ،مجموعه ،حرفه‌ای ،معنای مجموعه اقدامات معلم ،بصیرت ،تمرین ،اقدامات معلمان ،دیدگاه ،رفتار معلم و یادگیری شاگرد ،برنامه درسی ،فرایند ،هنری تدریس ،فعالیت ،رفتارهای ،رفتارهای معلم ،فعالیت تدریس ،روش ،اهداف ،ماهیت تدریس ،روش تدریس ،مجموعه رفتارهای مؤثر تدریس

تدریس، در معنای مجموعه اقدامات معلم به منظور ایجاد یاد گیری در یاد گیرندگان، کانون هر برنامه درسی است و شناخت ماهیت این اقدامات می‌تواند به تدوین برنامه درسی دوره‌های تربیت معلم، کمک مؤثری نماید.معلمان، نیازمند آشنایی با مجموعه‌ای از مهارتها هستند که صرف نظر از موقعیت تدریس، موضوع درسی و پایه تحصیلی شاگردان، تحقق مؤثر اهداف مورد نظر را ممکن سازند؛این مهارتها که از پژوهشهای انجام شده در تعلیم و تربیت و حوزه‌های وابسته به دست آمده‌اند به فعالیت تدریس، صیغه‌ای علمی داده‌اند.در مقابل این نظر، برخی جنبه موقعیتی تدریس را مهمتر دانسته و بر این باورند که موفقیت اقدامات معلمان بیش از آنکه در گرو تواناییهای کسب شده ایشان باشد، در گرو بصیرت و شناخت ایشان از شرایط منحصر به فرد هر کلاس درس است؛این دیدگاه، تدریس را نوعی هنر می‌داند که از قبل قابل تعیین نیست.تعمق د رمتون تخصصی پیروان تدریس، نشان دهنده وجوه مشترکی بین این دو دیدگاه به ظاهر متعارض است و ثمر بخشی تدریس تا اندازه زیادی به تلقیق بهینه جنبه‌های علمی و هنری بستگی دارد.

خلاصه ماشینی:

"نقد و بررسی دو دیدگاه تعمق در نظرات ارائه شده توسط معتقدین و منتقدین دو دیدگاه علمی وهنری، این نکته را روشن می‌سازد که تدریس هم واجد یک مجموعه مهارتهای مشخص و از پیش قابل تعیین است که معلم را در انجام هر چه بهتر وظایفش به کار می‌آید و هم واجد جنبه‌های منحصر به فرد وبه اصطلاح هنری است که متناسب با شرایط و موقعیت شاگرد، کلاس، موضوع و... «پیچیدگیها، ظرایف و دقایق پرداختن به امر تعلیم و تربیت و رموز برخورداری از توفیق در انجام وظایف مربوطه سبب می‌شود، هر یک از دو نظریه را به تنهایی نارس، ناکافی و ناقص ارزیابی کرده، درصد اتخاذ یک چارچوب نظری به گونه‌ای باشیم که با ویژگیهای حقیقی این فرایند، سازگاری و همخوانی بیشتری داشته باشد و این چهارچوب البته همان چارچوبی است که علم و هنر را در عرصه یاددهی-یادگیری ضروری و مغتنم شمرده، معلم ایده‌آل را فردی می‌داند که هم با درایت در به کارگیری دستاوردهای پژوهشی می‌کوشد و از آنها به عنوان یک منبع معتبر معرفتی سود می‌جوید و هم با اتکای به دورن‌فکنی، دریافتهای شهودی، بصیرت آنی و خلاقیت به خلق و تولید دانش حرفه‌ای و در نتیجه، تدبیر ویژه برای اموری می‌پردازد که یا تصور می‌کند از راهبردها و (1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.