Skip to main content
فهرست مقالات

به کارگیری روشهای یاددهی- یادگیری بر اساس رویکردهای معرفت شناسی

نویسنده: ؛

پاييز 1380 - شماره 20 علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 59 تا 70)

کلیدواژه ها : روشهای یاددهی-یادگیری-معرفت‌شناسی ،رفتارگرایی ،شناخت‌گرایی ،ساخت‌گرایی

کلید واژه های ماشینی : رویکردهای یادگیری به تربیت ،شاگرد ،ساخت‌گرایی ،رویکرد ساخت‌گرایی ،به‌کارگیری رویکردهای یادگیری ،رویکردهای یادگیری ،فرایند یادگیری ،رویکردهای معرفت‌شناسی ،نظریه‌های یادگیری ،مبتدی ،مراحل ابتدایی ،ابتدایی ،ایجاد وقفه در فرایند ،شاگرد مبتدی ،مراحل ابتدایی تحصیل ،دیدگاههای معرفت‌شناسی ،مراحل یادگیری ،تأکید ،رویکردهای رفتارگرایی ،یادگیری و آموزش ،رویکردهای یادگیری و آموزش ،موضوع یادگیری ،دیدگاههای یادگیری ،ابتدایی کسب اطلاعات ،موضوع آموزش ،شاگرد می‌شود ،برنامه‌های آموزشی ،جدید ،الگوهای آموزشی ،ایجاد طرحواره‌های جدید

یافته‌های پژوهشی درباره تربیت به کارگیری رویکردهای یادگیری به تربیت بر استفاده از«رویکردهای رفتارگرایی»و«ساخت‌گرایی»تأکید دارد؛به این صورت که در مراحل ابتدایی تحصیل که میزان اطالاعات شاگرد درباره موضوع آموزش اندک است باید از رویکردهای رفتاری برای آموزش او سود جست و وقتی این مرحله ابتدایی کسب اطلاعات، حقایق و مفاهیم سپری شد، رویکرد شناخت‌گرایی-که بر ایجاد شبکه اطالاعاتی شامل دانش بیانی و دانش روش کاری که از طریق یک شبکه قضیه‌ای به هم مرتبط است، تأکید دارد-باید مورد استفاده قرار گیرد؛در مرحله پیشرفته یادگیری، باید از رویکرد ساخت‌گرایی در محیطی باز، بهره گرفت.از سوی دیگر، بسیاری از برداشتهای جدید درباره یادگیری بر دیدگاهها رویکرد«مسأله-محور»، «موضوع-محور»یا«عنوان- محور»در یادگیری و آموزش به کار می‌رود.در این روش، شاگرد نوآموز با یک مسأله واقعی در شرایط عینی، مواجه می‌شود و تلاش می‌کند آن مسئله را حل نماید و بازنمایی واقع‌گرایانه‌ای از مسأله و شرایط آن در ذهن خود ایجاد کند.این رویکردها با آنچه در بالا درباره تربیت به کارگیری دیدگاههای یادگیری ذکر شد، مغایرت دارد.آیا این مغایرت باعث ایجاد وقفه در فرایند یادگیری معنی‌دار شاگرد می‌شود؟آیا مواجه ساختن شاگرد مبتدی با سئوالها و مسایل«واقعی»باعث ایجاد نگرش منفی یا تمایل منفی نسبت به موضوع یادگیری یا همان مسأله مورد بحث نمی‌شود؟به این نکته نیز باید توجه داشت که رویکردهای ساخت‌گرایی درباره یادگیری، اغلب بر نوعی معرفت‌شناسی نسبیت‌گرا تکیه دارند که در شکل بسیار ساده آن، وجود حقایق خارج از ذهن فرد را نفی می‌کند و برای دریافتهای درونی فرد، نقشی تعیین کننده در کسب معرفت قایلند.به کارگیری این دیدگاه معرفت‌شناسی در مراحل ابتدایی تحصیل می‌تواند زمینه‌های ذهنی ناپایدار و متزلزی فراهم آورد که باعث جلوگیری از یادگیریهای آینده بر اساس معرفت‌شناسیهای واقع‌گرایانه می‌شود؛در حالی که به کارگیری معرفت‌شناسیهای واقع‌گرایانه در ابتدا می‌تواند این مشکل را برطرف ساخته و با خصوصیات ذهن شاگرد در مراحل ابتدائی رشد ذهنی نیز هماهنگی بیشتری داشته باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.