Skip to main content
فهرست مقالات

اسلام و علم محوری غرب

نویسنده:

علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 117 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : اسلام ،غربی ،علم ،علم محوری غرب ،فرانسه ،اسلام و علم محوری ،تمدن ،علوم اجتماعی ،مذهب ،دانشمند ،تعلیمات ،شرق ،معنویت ،تاریخ ،جهان ،عقل‌گرایی ،فعالیت ،دنیا ،دین اسلام ،علم غربی ،هستی ،زمینه علم محوری غرب ،علوم انسانی دانشگاه تربیت‌مدرس ،فکر ،رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه ،گسترش عقاید و تعلیمات اسلامی ،گسترش ،زندگی ،تمدنهای غیر غربی ،دانشمند غربی

عبدلحلیم هربرت 1 ، در سال 1941 در شهر لیون 2 فرانسه، دیده به جهان گشود. وی، دانشمند غربی است که به دین اسلام گرویده و آثار معتددی در تبلیغ و ترویج اسلام در غرب به ویژه در فرانسه، ارائه نموده است.این اندیشمند، تحصیلات خود را در رشته علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی و فلسفه به پایان رسانده و امروزه به عنوان دانشمندی مسلمان و صاحب‌نظر در پی نشر و گسترش عقاید و تعلیمات اسلامی است.عبدالحلیم هربرت خود نیز صاحب و مدیر مرکزی به نام مرکز مطالعات و گسترش منابع اسلام می‌باشد.آثار وی در زمینه علم محوری غرب از دیدگاه اسلام، رهایی کشورهای جهان سوم، استراتژیهای جغرافیایی و انقلاب فرهنگی می‌باشد.وی به مناسبت کنفرانسی در خصوص«حج»که در خارج از کشور برگزار گردیده است با آقای دکتر صادق آئینه‌وند، استاد و اندیشمند تاریخ اسلام و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، آشنا شده و نوشته حاضر «اسلام و علم محوری»را تحت عنوان فرانسوی islam et scientificit occidentale به ایشان تقدیم نمود؛آقای دکتر صادق آئینه‌وند نیز بر ترجمه آن عنایت نمودند تا در اختیار علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"تعلیمات من در علوم اجتماعی، عدم رضایت عمیقی در من ایجاد نمود؛چون این تعلیمات کاملا غیر دینی بودند؛بدین معنی که در آن، اعتقاد مذهبی، صرفا یک بعد فرهنگی و تمدنی به حساب می‌آمد و به طور کامل و تمام عیار در دانشگاههای فرانسه ممنوع بود و این مطلب از دیدگاه علمی، مایه رسوایی است؛چرا که اعتقاد مذهبی به روشنی بیانگر تمام تاریخ تمدنها می‌باشد و این رسوایی که آن راب ه شیوه خاص، «عقل‌گرایی»و«خردورزی» غربی می‌نامند، اساس خود را بر منع مذهب بنا نهاده است. حتی این باور را ترویج دادند-چیزی که هنوز هم در بسیاری از دانشگاههای فرانسه و در جاهای دیگر تدریس می‌شود-که عینگرایی همانا طرد بیش از پیش عالم از هرگونه ارتباط با شی‌ء مورد مطالعه‌اش می‌باشد و بتدریج، این مسأله را رواج دادند-درست به شیوه‌ای که علم غربی در قرن نوزدهم بنا شد- که نوعی تضاد بین دنیا و هستی تبیین شده توسط علم و دانشمند دچار شده به تفرقه ذهنی وجود داشت. بسیار حایز اهمیت خواهد بود که تاریخ علوم و فنون بشریت را در جایگاهی مناسب قرار دهیم و نشان دهیم که شرق(وقتی می‌گویم شرق، یعنی از کردو 3 تا ژاپن، با در نظر گرفتن مردمان آمری دی ان 4 ، و بالاخره تمام آنچه که غربی نیست)در طول چندین هزار سال مرکز ثقل اندیشه علمی و فنی بوده است؛ غرب با بهره‌مند شدن از این میراث، در ظرف همین چند قرن گذشته آن را به سمت بن‌بست کشانیده است؛همان که در آغاز این مقاله تشریح نموده‌ام."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.