Skip to main content
فهرست مقالات

GIS تجزیه و تحلیل توزیع فضایی و مکانیابی مدارس ابتدایی منطقه 6 شهر تهران با استفاده از

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1381 - شماره 25 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 97 تا 116)

کلیدواژه ها : سیستمهای اطلاعات جغرافیایی ،داده‌های مکانی ،داده‌های توصیفی ،توزیع فضایی ،مکانیابی مدارس

کلید واژه های ماشینی : مدارس ابتدایی ،مکان‌گزینی مدارس در شهر ،مکان‌یابی مدارس ،سیستمهای اطلاعات جغرافیایی ،منطقه مورد مطالعه ،استفاده از سیستمهای اطلاعات ،ابتدایی ،شهر تهران ،مکان‌گزینی ،نقشه‌های رقومی ،مکان‌گزینی مدارس ،دبستانهای دخترانه ،شهری ،مدارس ابتدایی در سطح ،احداث مدرسه ،تراکم جمعیت ،معیارهای مکان‌یابی مدارس ،رقومی ،تجزیه و تحلیل ،اطلاعات جغرافیایی ،میانگین فاصله مدارس ابتدایی ،سطح منطقه مورد مطالعه ،سطح آموزشی مورد مطالعه ،عوامل مؤثر در مکان‌یابی ،فاصله دبستانهای ،پایگاه اطلاعاتی ،مدل مکان‌یابی ،مکانهای مناسب ،کاربریهای مناسب ،نواحی محروم از مدارس

مکان گزینی مدارس در شهر بزرگی چون تهران همواره با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده است.تعدد عوامل مؤثر در مکانیابی مدارس و افزایش روز افزون مشکلات زندگی شهری لزوم استفاده از روشهای مؤثر و سیستمهای رایانه‌ای را در مکانیابی مدارس بیش از پیش آشکار ساخته است.هدفهای این تحقیق ارزیابی نحوه توزیع مدارس ابتدایی، مشخص کردن نواحی محروم از مدارس ابتدایی، اولویت‌بندی آنها در محدوده منطقه 6 تهران و ارائه پیشنهاد به مسئولان آموزش و پرورش و نهادهای متولی امر ساخت و ساز مدارس برای استفاده از امکانات، متخصصان و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی در تشخیص مکانهای مناسب برای احداث مدرسه است.در این تحقیق داده‌های مکانی از روی نقشه‌های رقومی و خطی تهیه و داده‌های توصیفی نیز با استفاده از مدارک، اسناد، آمار و پژوهشهای میدانی، جمع آوری و به پایگاه اطلاعاتی متصل شد.سپس برای هر یک از عوامل مؤثر در مکانیابی مدارس، لایه‌ای تهیه و در هر لایه حریم کاربریها تعریف شد.با توجه به وزن مناطق و ترکیب آنها، موقعیت فعلی مدارس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در مرحله بعد مناسب‌ترین مکانها برای تأسیس مدارس جدید بر حسب اولویت پیشنهاد گردید.نتیجه تحقیق مشخص می‌سازد که مکان اکثر ساختمانهای آموزشی دولتی مقطع ابتدایی در منطقه مورد مطالعه با معیارهای مورد نظر مطابقت زیادی ندارد.همچنین نتایج تحقیق نشان می‌دهد که با استفاده از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی می‌توان امکانات مناسبی برای تجزیه و تحلیل وضع فعلی مدارس فراهم کرد و با توجه به معیارهای تأسیس مدرسه، مکانهایی را که با کمبود یا تراکم فضای آموزشی مواجهند تشخیص داد و در کوتاهترین زمان ممکن با توجه به اولویتها، ضروری‌ترین مکان برای احداث مدرسه را پیشنهاد کرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.