چکیده:
در پایان هزاره دوم و آغاز هزاره سوم میلادی، ادغام فناوری و سیستمهای اطلاعات
در زندگی روزمره آدمی بهطور مداوم و پرشتاب بیش از هر زمانی مشاهده میشود.از آنجا
که در این تحول، اطلاعات رگ حیات سازمان است، این سؤال اساسی همواره مطرح است که
جایگاه و موقعیت ابعاد متنوع سازمانی در راستای حداکثر استفاده بهینه از فناوری و
سیستمهای اطلاعات و به تبع آن، ذیل به موفقیت سازمانی چگونه باید باشد؟در تحقیق
حاضر با تحلیل آرای صاحبنظران در خصوص جایگاه و موقعیت بهینه ابعاد سازمانی که
متضمن اثربخشی سیستمها و فناوری اطلاعات در سازمانها میباشد، یک مدل مفهومی طراحی
گردیده است.آنگاه برای سنجش کارامدی و تبیین آن در شرایط جاری، مطالعهای میدانی در
میان تعدادی از شرکتها وابسته(58-N)به یک گروه اقتصادی انجام شده است.یافتههای
تحقیق نشان داده که تفاوت معنیداری در ابعاد متنوع سازمانی بین شرکتهای موفقی که
در سطحی بالا سیستمها و فناوری اطلاعات را به خدمت گرفتهاند با شرکتهای کم توفیقی
که در سطح پایین از این وضعیت بهره میبرند وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"آیا این ابعاد در سازمانهای کمتوفیقی که در سطح مناسب از IT/IS بهره نبردهاند یکسان است؟از آنجا که، ادبیات موضوع بر اقتضایی بودن استفاده از IT/IS با توجه به شرایط تأکید دارد[6]و از طرفی نیز سازمانها به عنوان سیستمهای باز با محییط داخلی و خارجی خود در تبادل اطلاعات میباشند، به نظر میرسد شناخت تبعات و نتایج ورود سیستمها و فناوری اطلاعات به سازمانها و تطبیق استراتژیها با این تحول، امری حیاتی برای سازمانهاست؛چرا که در این شرایط جدید، به اعتقاد برخی اندیشمندان، نظریههای سازمان باید مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرند[7]، چون انجام فعالیتهای کاری بدون سیستمهای اطلاعاتی تقریبا غیرممکن خواهد بود و به قول پیتر دراکر[8]اساسا سازمانهای جدید بر اساس اطلاعات تأسیس خواهند گشت.
تجزیه و تحلیل تفاوت بین جایگاه و موقعیت ابعاد متنوع سازمانی، اعم از ساختاری، محتوایی و زمینهای در به کارگیری IT/IS در سازمانهای موفق با IT/IS بالا و این ابعاد در سازمانهای ناموفق با IT/IS پایین در آینه شاخصهای مطرح جهانی، که در مدل مولکولی شماره دو نشان داده شده، به تفکیک به شرح زیر میباشد: الف)بررسی تفاوت بین ابعاد ساختاری IT/IS در سازمانهای موفق با IT/IS بالا و این ابعاد در سازمانهای ناموفق با IT/IS پایین: این ابعاد که شامل مؤلفههای عدمتمرکز، ارتباط افقی، رسمیت، جریان مستمر اطلاعات، کار تیمی، میزان وابستگی به IT/IS، تناسب IT/IS با شغل، کیفیت IT/IS و بهرهوری IT/IS است بهطور جداگانه در سازمانهای موفق با IT/IS بالا و سازمانهای کمتوفیق با IT/IS پایین به شرح جدول سه مورد بررسی قرار گیرد."