چکیده:
مطالب این مقاله در چهار بخش ارائه میشود.بخش اول به بررسی اجمالی اشکال مختلف
استفاده از یافتههای تحقیق در سیاستگذاریها اختصاص دارد و اینکه نتایج پژوهشهای
انجام شده چگونه ممکن است با تولید اطلاعات و دانش مورد نیاز، تفکر و اندیشه تصمیم
گیرندگان را نسبت به موضوع مورد تصمیم گیری تحت تأثیر قرار دهد.بخش دوم محدودیتهای
مربوط به حوزه تحقیق و حوزه سیاستگذاری که موانع و مشکلاتی را بر سر راه نفوذ
یافتههای علمی بر سیاستگذاریها ایجاد میکنند به طور جداگانه بر خواهد شمرد. نگاهی
اجمالی به فهرست این موانع، اهمیت ایجاد ارتباط نزدیک میان پژوهشگران با مدیران و
تصمیم گیران سیاست جنایی و نیز ضرورت دستیابی به ساز و کارهایی برای نزدیکتر کردن
گفتمانهای حاکم بر این دو حوزه را بیش از پیش آشکار میسازد.بخش سومن با
عنوان«یافتههای جرم شناسی و سیاست کیفری» ضمن تشریح ابعاد مختلف جدایی و افتراق
میان مطالعات جرم شناسی و سیاست کیفری، اندیشهها و آرای صاحبنظران مختلف را در این
باره که چرا این تأثیر گذاری به ویژه بر سیاستگذاری در امور زندانها بسیار کمتر از
میزان انتظار محققان و پژوهشگران جرم شناسی بوده بررسی خواهد کرد و در تلاش است
پاسخی برای این سؤال پیدا کند که چه مقدمات و شرایطی لازم است تا جرم شناسی بتواند
به راه حلهای عملی در این زمینه دست یابد.در بخش چهارم، یعنی«تأثیر مطالعات جرم
شناسانه و بزه دیده شناسانه بر سیاست جنایی بزه دیده مدار»پس از بررسی میزان
همزیستی میان یافتههای جرم شناسی و بزه دیده شناسی با سیاستهای حمایت از بزه دیده،
تأثیر یافتههای تحقیق را در این زمینه در رقابت با دیگر عوامل تأثیر گذار، مثل
ایدئولوژی و منافع سیاسی بر سیاستهای حمایت از بزه دیده مطالعه خواهیم کرد.بخش
پایانی به جمع بندی و نتیجهگیری از مباحث مطروح اختصاص دارد.
خلاصه ماشینی:
"چه ترکیب دادگاه، چه شرایط قضات این دادگاهها، چه آیین دادرسی کیفری معمول در آنها و چه ماهیت اقدامات تربیتی آموزشی اصلاحی پیشبینی شده برای اطفال بزهکار همگی دلالت بر آن دارد که جرم شناس یا لااقل کارشناسانی که دورههای کوتاه مدت جرم شناسی را گذراندهاند و دارای نوعی آموزش جرم شناسی باشند میتوانند و یا در پارهای از موارد باید در مراحل بازپرسی رسیدگی و اجرای تصمیم دادگاه حضور یابند و در جهت باز پروری اجتماعی، آموزشی و حرفهای طفل بزهکار نقش مهمی ایفا کنند[6، صص 20-419]همچنین از دیگر جلوههای این تأثیر گذاری میتوان به طرحهای در دست اقدام کمیسیون تدوین سیاست جنایی و اصلاح قوانین کیفری(شورای عالی توسعه قضایی)در زمینه تهیه پیشنویس لوایح قانونی تشکیل شورای عالی پیشگیری از جرم، جرم زدایی از قوانین کیفری، جایگزینهای مجازات حبس، حمایت از بزه دیدگان و میانجیگری کیفری اشاره کرد.
در بیشتر مواقع، مسئولان سیاست جنایی میخواهند بدانند که آیا تحقیقی در باب پرسشها و ابهامهای آنان انجام شده است یا نه و اگر چنین تحقیقی انجام شده یا در حال انجام است، آیا این تحقیق تا آن اندازه اعتبار دارد که بتواند رهنمودها و توصیههای عملی ارائه کند؟آیا نتایج تحقیقات به شکلی ارائه شده که سیاستگذاران بتوانند آن را بفهمند و از آن بهرهبرداری کنند؟و سرانجام، آیا توصیهها و رهنمودهای ارائه شده ملاحظات، مقتضیات و محدودیتهای حاکم بر بخشهای مسئول اجرای عدالت کیفری را مد نظر قرار داده است؟ 3-2-عوامل مربوط به سیاستگذاری در فرایند تصمیمگیری و سیاستگذاری عوامل متعددی در توجه به یافتههای علمی مؤثر است که کارشناسان معمولا آنها را زیر عنوان«عوامل سیاسی»بحث و بررسی میکنند."