Skip to main content
فهرست مقالات

ابعاد و راهبردهای پارادایم متراکم سازی فضاهای شهری

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 85 تا 108)

کلیدواژه ها : ساماندهی ،شهر فشرده ،تراکم‌سازی ،کاربریهای مختلط

کلید واژه های ماشینی : تراکم ،شهری ،افزایش تراکم ،کاربری ،افزایش تراکم جمعیتی شهرها ،شهرسازی ،شهر فشرده ،توسعه ،توسعه پایدار شهری ،جمعیت ،محیط ،فضای شهری ،زمین ،تراکم شهری ،کشورهای در حال توسعه ،کاهش استفاده از اتومبیل ،افزایش تراکم و ساماندهی شهری ،ساماندهی ،محیط زیست ،نگرش ،افزایش تراکمهای شهری ،جهان ،زیرساختی ،تراکم جمعیتی شهرها و گرایش ،اختلاط کاربریها و کاهش استفاده ،مدلهای افزایش تراکم و ساماندهی ،اجتماعی ،متراکم‌سازی ،برنامه‌ریزی کاربری زمین ،رشد

افزایش تراکم جمعیتی شهرها و گرایش به این امر، پدیده‌ای است که به دنبال آزمون الگوهای مختلف شهرسازی، خاصه شهرسازی مدرنیسم و گسترش لجام گسیخته خومه‌نشینی در کشورهای پیشرفته ظهور یافته و با برگزاری کنفرانسهای بین‌المللی محیطزیست در دهه آخر قرن بیستم به پارادایمی جهانی تبدیل شده است.این مقوله در خاستگاه اروپایی-آمریکایی خود یک راهبرد سیستمی با ابعاد و روشهای معین است که حداقل بر سه جزء افزایش تراکم، اختلاط کاربریها و کاهش استفاده از اتومبیل در سفرهای درون شهری تأکید دارد.با وجود این در کشورهای جهان سوم از جمله ایران، برخورد با این پدیده بیشتر یک بعدی و عمدتا به نگرش اقتصادی انجام می‌شود که نمی‌تواند به اهداف مورد نظر در این نگرش رهنمون شود.در این مقاله، اهداف، ابعاد و روشهای مختلف افزایش تراکمهای شهری به طور عام مورد بررسی قرار گرفته تا به غنی‌تر شدن ادبیات موضوع و تعمق بیشتر، در اتخاذ آن به عنوان یک سیاست راهبردی در کشور ما کمک شود.

خلاصه ماشینی:

"از ابتدای پیدایش برنامه‌ریزی شهری، موضوع تراکم شهری نیز مطرح بوده لکن برخی از دیدگاهها برخود شفاف‌تری با آن داشته و در عمل نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند که در ذیل به برخی از این دیدگاهها به طور مختصر اشاره می‌شود:2-1-مکتب شیکاگو:در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، افزایش استفاده از آهن و فولاد، اختراع آسانسور و افزایش استفاده از برق آبی از جمله عواملی بودند که زمینه توسعه عمودی بخش مرکزی شهر شیکاگو و احداث ساختمانهای بلند در آن را فراهم آورده، ظهور مکتب شیکاگو را موجب شدند[3، ص 12]این مکتب از اولین دیدگاههایی است که به تشوی بلند مرتبه‌سازی و استفاده از ساختمانهای بلند برای استفاده‌های مسکونی پرداخت و در روند تکاملی خود، تشکیل مکتب جهانی مدرنیسم را رقم زد. 6-1-تغییر و تجدید ساختار شهریتجدید ساختاری شهری از محورهای عمده توسعه پایدار شهری است که جهت نیل به آن روشهای زیر تجربه شده است:-روش اول که به تأثیر از تفکر مدرنیسم در آسیای شرقی شکل گرفته، اقداماتی نظیر بلند مرتبه‌سازی و استفاده از تراکمهای بالا، سفرهای کوتاه به محل کار، دسترسی آسان به خدمات، و استفاده گسترده از حمل و نقل عمومی در شهر را مورد توجه قرار داده و گامهایی جهت پایداری اقتصادی اجتماعی برداشته است، لکن به علت افزایش آلودگی هوا و اختلاف فرهنگی در ارتباط با همجواری فضایی ساکنین، کاربرد این روش در سطح جهانی محدود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.