Skip to main content
فهرست مقالات

ابعاد و راهبردهای پارادایم متراکم سازی فضاهای شهری

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1382 - شماره 29 علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 85 تا 108)

کلیدواژه ها : شهر فشرده ،تراکم‌سازی ،کاربریهای مختلط ،ساماندهی

کلید واژه های ماشینی : شهری ،افزایش تراکم ،افزایش تراکم جمعیتی شهرها ،کشورهای در حال توسعه ،توسعه پایدار شهری ،کاهش استفاده از اتومبیل ،تراکم شهری ،شهر فشرده ،تراکم جمعیتی ،فضای شهری ،اتومبیل در حمل‌و‌نقل شهری ،استفاده از اتومبیل ،توسعه پایدار ،کاربری زمین ،افزایش تراکمهای شهری ،فشرده ،برنامه‌ریزی کاربری زمین ،ساماندهی شهری ،اتومبیل در حمل‌و‌نقل ،متراکم‌سازی فضاهای شهری ،جمعیت شهری ،جمعیتی شهرها ،مناطق شهری ،زمینهای شهری ،متراکم‌سازی ،توسعه شهری ،برنامه‌ریزی شهری ،رشد شهری ،زیست‌محیطی ،هزینه‌های زیرساختی

افزایش تراکم جمعیتی شهرها و گرایش به این امر، پدیده‌ای است که به دنبال آزمون الگوهای مختلف شهرسازی، خاصه شهرسازی مدرنیسم و گسترش لجام گسیخته خومه‌نشینی در کشورهای پیشرفته ظهور یافته و با برگزاری کنفرانسهای بین‌المللی محیطزیست در دهه آخر قرن بیستم به پارادایمی جهانی تبدیل شده است.این مقوله در خاستگاه اروپایی-آمریکایی خود یک راهبرد سیستمی با ابعاد و روشهای معین است که حداقل بر سه جزء افزایش تراکم، اختلاط کاربریها و کاهش استفاده از اتومبیل در سفرهای درون شهری تأکید دارد.با وجود این در کشورهای جهان سوم از جمله ایران، برخورد با این پدیده بیشتر یک بعدی و عمدتا به نگرش اقتصادی انجام می‌شود که نمی‌تواند به اهداف مورد نظر در این نگرش رهنمون شود.در این مقاله، اهداف، ابعاد و روشهای مختلف افزایش تراکمهای شهری به طور عام مورد بررسی قرار گرفته تا به غنی‌تر شدن ادبیات موضوع و تعمق بیشتر، در اتخاذ آن به عنوان یک سیاست راهبردی در کشور ما کمک شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.