Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین استراتژی توسعه معادن ایران (مورد: شرکت ایمپاسکو)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 105 تا 122)

کلیدواژه ها : مدیریت استراتژیک 2 ،استراتژی تهاجمی 3 ،استراتژی رهاسازی(تدافعی 4 ) ،استراتژی محافظه‌کارانه 5 ،استراتژی رقابتی 6 ،مقررات‌زدایی 7 ،تحلیل عوامل داخلی و محیطی

کلید واژه های ماشینی : تدوین استراتژی توسعه معادن ایران ،استراتژی ،تولید مواد معدنی ایران ،توسعه معادن و صنایع معدنی ،اطلاعات ،سازمان توسعه معادن و صنایع ،شرکت تهیه و تولید مواد ،تدوین استراتژی ،صنایع معدنی ایران ،شرکت ایمپاسکو ،مدیریت استراتژیک ،معدنی ایران ،صنعتی ،تدوین استراتژی صنعتی ،راهبردهای ،بنگاه ،سازمان ،استراتژیهای شرکت ایمپاسکو تدوین ،جمع‌آوری اطلاعات ،محصولات ،بهره‌گیری ،توسعه معادن استراتژیک کشور ،بازار ،شرکت ایمپاسکو با نقاط ضعف ،مواد معدنی صنایع ،شرکتهای معدنی کشور ،راستا شرکت تهیه و تولید ،نقاط ضعف ،مدیریت استراتژیک و استراتژیهای صنعتی ،نقاط قوت

از اوایل تابستان 1381 سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران برای تدوین استراتژی صنعتی خود از بنگاههای پنجگانه تحت پوشش خواست تا ضمن جمع‌آوری اطلاعات راجع به وضعیت موجود خویش و عوامل محیطی شرکتها، استراتژیهایی برای توسعه بخشهای فولاد، معادن و مس ارائه کنند. در این راستا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(ایمپاسکو)، ضمن تشکیل یک کمیته راهبردی، به سرپرستی نگارنده تلاش کرد تا در چارچوب خط مشی سازمان مادر و بر اساس اطلاعاتی که در سراسر کشور از چهار گروه از معادن(سنگ آهن، زغال سنگ فسفات و طلا)جمع‌آوری خواهد کرد، به تدوین استراتژیهای خود بپردازد.در این مقاله که از کالبد تحقیقات انجام‌شده در بخش معدن بیرون می‌آید، محقق ضمن تأثیرپذیری از مدل مدیریت استراتژیک و تحلیل swot 1 ، اقدام به تدوین چهار استراتژی کلان و تعدادی«استراتژی همراه»کرده است.

خلاصه ماشینی:

"شرکتهای معدنی چگونه است؟ -نحوه استفاده از توانمندیهای مالی و تکنولوژیکی سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن کشور، چگونه است؟ -روشهای استفاده از تکنیکهای«هزینه-فایده‌مندی»در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کدامند؟ -به منظور توسعه و گسترش واحدهای صنعتی و معدنی جدید کدام استراتژی باید ارائه گردد؟ ب-تحلیل عوامل داخلی و محیطی بر اساس عوامل داخلی و محیطی، بعد از مرحله تحقیقات درونی و بیرونی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد نقاط قوت و ضعف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، و همین‌طور فرصتها و تنگناهای محیط بیرونی، لازم است تا دو دسته از متغیرهای درونی در مقابل دو گروه از متغیرهای محیطی قرار گیرند. شرکت ایمپاسکو، با توجه به تحلیل فوق و بعد از دریافت اطلاعات ناشی از پرسشنامه باز از کلیه معادن تحت پوشش خود در سراسر کشور، اهداف میان مدت زیر را ارائه کرد: 1-رفع کمبودهای مواد معدنی استراتژیک مورد نیاز صنایع فولادسازی کشور و همچنین سایر صنایع، با هدف کاهش و جلوگیری از واردات آنها تا حد امکان، به ویژه برای مواد معدنی چون سنگ آهن، زغال سنگ، طلا و فسفات."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.