Skip to main content
فهرست مقالات

سازوکارهای مشارکت شهروندان در تهیه طرحهای توسعه شهری

نویسنده:

علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 71 تا 98)

کلیدواژه ها : برنامه‌ریزی مشارکتی ،برنامه‌ریزی دموکراتیک ،روشها و ابزارهای مشارکتی ،برنامه‌ریزی با مردم

کلید واژه های ماشینی : مشارکت ،شهری ،مشارکت شهروندان ،برنامه ،اطلاعات ،واحدهای همسایگی ،طرحهای ،طرحهای توسعه شهری ،برنامه‌ریزی ،مردم ،روش ،تکنیکهای ،اجتماعی ،سیاسی ،توانایی حل مشکلات جامعه شهری ،سطح واحدهای همسایگی مناسبتر ،عمل توانایی حل مشکلات جامعه ،جامعه ،دولت ،توسعه شهری روشهای مشارکت شهروندان ،روشهای مشارکت شهروندان ،شکل ،صص ،روش مشارکتی ،هدف ،اجرا ،طرحهای توسعه شهری روشهای مشارکت ،تصمیم‌گیری ،تصمیم‌گیری و تهیه طرحها مشارکت ،مشکلات

طی دهه چهل و پنج میلادی، روشهای برنامه‌ریزی سنتی(از کل به جزء)، در عمل توانایی حل مشکلات جامعه شهری را از طریق تهیه، اجرا و ارزیابی طرحهای توسعه از دست داد و از سوی دیگر اعتماد عمومی نیز نسبت به کارایی این طرحها سلب شد.مردم خواستار پارادایم جدیدی در راستای کارامدی، مشارکتی بودن، انعطاف‌پذیری و مردمی بودن طرحها شدند.برای پاسخگویی به این واکنشها، برنامه‌ریزی مشارکتی شکل گرفت.اساس روشهای مشارکتی مبنی بر تبدیل خواسته به هدف و هدف به عمل است.هدف از این پژوهش بررسی و تبیین روندها، روشها و ابزارهای مشارکت شهروندان در تهیه طرحهای توسعه شهری است.سؤالات این تحقیق، عبارت است از اینکه، روشهای مشارکت شهروندان در تهیه طرحهای توسعه شهری کدام است؟آیا تکنیکهای خاص و منجصر به فردی برای حصول به هر روش مشارکتی وجود دارد؟و در نهایت کدام روش برای تدوین اهداف، شناسایی نیازها، اولیت‌بندی و ایجاد ارتباط آسانتر از ظرفیتهای بیشتری برخوردار است؟روش تحقیق در این پژوهش«توصیفی»است.بهترنی روش مشارکتی آن است که طرحها با اهداف، ارزشها و قابلیتهای جوامع هماهنگ باشند.یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که برنامه‌ریزی در سطح واحدهای همسایگی مناسبتر از سایر روشهاست، زیرا بر دو هدف عمده تأکید دارد:1-نزدیکتر کردن سازمانهای محلی به مردم؛2-تنظیم عملکردهای شهری با نیازهای حوزه‌های خاص.در این مقاله، به بررسی هر یک از این متغیرها پرداخته می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"چکیده طی دهه چهل و پنج میلادی، روشهای برنامه‌ریزی سنتی(از کل به جزء)، در عمل توانایی حل مشکلات جامعه شهری را از طریق تهیه، اجرا و ارزیابی طرحهای توسعه از دست داد و از سوی دیگر اعتماد عمومی نیز نسبت به کارایی این طرحها سلب شد. اهداف عمده جنبشهای اجتماعی شهری در تهیه برنامه‌ها با توجه به حوزه‌های مذکور به سه نوع تقسیم می‌شوند: 1-موضوعات مربوط به مصرف عمومی:شامل جنبشهای مربوط به تأمین مسکن و خدمات شهری در جایی که از آن محرومند(برای مثال اجاره‌های مسکن عمومی، قوانین مناسب، نرخ بلیط اتوبوس)؛ 2-دفاع از هویت فرهنگی:شامل جنبشهای ضد تهدیدهای عینی نسبت به یک واحد همسایگی (از جمله نوسازی شهری)و در مقابل تهدیدهایی چون معرفی خانواده‌های نامطلوب یا بدون تسهیلات؛ 3-بسیج سیاسی:در شرایطی که هدف جنبش، کسب نظرات و کنترل کردن بر نهادهای محلی است، معمولا خواسته‌ها شامل مشارکت در تصمیمات برنامه‌ریزی، نظارت خودکامه بر برنامه‌های ساخت مسکن عمومی و نظارت بر هزینه‌های شورا در درون یک واحد همسایگی است. Austin گروههای بنیادگرا برای ایجاد جنبشهای اجتماعی موفق باید دارای ویژگیهای زیر باشند: 1-کارکنان تمام وقت، کارمزدی و متخصص؛ 2-توانایی جمع‌آوری اعانه(افزایش سرمایه)فوق‌العاده؛ 3-شیوه عمل پیشرفته چون: الف-تشکل واحد همسایگی خیابانی؛ ب-ظریفت پیشرفت بررسی موضوع؛ ج-انتشار اطلاعات و شیوه‌های افشاگری؛ د-مهارتهای مذاکره و رویارویی؛ ه-توانایی مدیریت در زمینه ارائه خدمات و حوزه‌های توسعه اقتصادی؛ و-مهارتهای اعمال نفوذ(تسلط)؛ ز-تجربه در نظارت و ارزیابی برنامه‌های دولت؛ 4-گسترش موضوع از واحد همسایگی به ملت؛ 5-شبکه‌های حمایتی از گروههای فراگیر کمکهای فنی، طرحهای جستجو-اقدام، مدارس آموزشی برای سازمان دهندگان؛ 6-تشکیل اتحادیه گسترده با یکدیگر و با گروههای حامی منافع عمومی و کارگران‌[46، صص 4-20]."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.