Skip to main content
فهرست مقالات

داستان و گزارش تاریخ در قرآن

نویسنده:

(10 صفحه - از 80 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : داستان ،قرآن ،تاریخ ،قصص ،داستان و گزارش تاریخ ،گزارش تاریخ در قرآن ،عبرت ،انسان ،کتاب ،قصص قرآنی و گزارش تاریخی ،گزارش تاریخی ،حدیث ،واژه ،هدایت ،یوسف ،خبر ،سرگذشت ،مصدر ،در قرآن ،داستان‌سرایی قرآنی ،علم ،گزارشگر تاریخ ،تفسیر نسفی ،آدم ،تاریخ تاریخ‌نگاری ،القصص ،بیان ،واژة ،داستان یوسف بهترین داستان ،قرآن مجید

خلاصه ماشینی:

"قرآن، کتاب تاریخ و یا داستان نیست هرچند که از ماده‌های تاریخی و داستان‌ها برای اغراض هدایتی و عبرت‌گرایانه، با شیواترین و رساترین بیان و بدیع‌ترین اسلوب استفاده کرده است که آیة شریفة «لقد کان فی قصصهم عبرة لاولی الالباب ما کان حدیثا یفتری و لیکن تصدیق الذی بین یدیه و تفصیل کل شیء و هدی و رحمة لقوم یؤمنون» (یوسف، 12/111) «و در سرگذشت آنها عبرتی برای صاحبان اندیشه بود. بنابراین قصص شامل وقایع حاضر، مانند حدیث و رویدادهای آینده مانند نبرد ایران و روم نمی‌شود و قصه گفتن قرآنی یعنی پی گرفتن اخبار گذشتگان و این در بیان قرآن کریم نیز تصریح شده است که: «لقد کان فی قصصهم عبرة لاولی الالباب ما کان حدیثا یفتری و لکن تصدیق الذی بین یدیه و تفصیل کل شیء و هدی و رحمة لقوم یؤمنون» (یوسف، 12/111) «در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود، اینها داستان دروغین نبود بلکه (وحی آسمانی است) هماهنگ است با آنچه پیش روی او از کتب آسمانی پیشین قرار دارد و شرح هر چیزی (که پایه سعادت انسان است)؛ و هدایت و رحمتی است برای گروهی که ایمان می‌آورند. علامه طباطبایی در المیزان می‌گوید: و اما اینکه چرا قرآن مواد تاریخ و جزئیات داستان را نقل نمی‌کند، البته جهتش روشن است و آن این است که قرآن کتاب هدایت و دعوت است و در این کاری که دارد راه یک قوم را به طرف چیزهای دیگر از قبیل تاریخ یا رشته‌های دیگر کج نمی‌کند زیرا هدف قرآن، تعلیم تاریخ و مسلکش، مسلک رمان‌نویسی نیست و هیچ‌کاری به اینکه فلانی پسر کیست و نسبتش چیست؟ و حوادث تاریخی مربوط به او در چه زمانی و مکانی رخ داده، نداشته و متعرض سایر مشخصاتی که یک تاریخ‌نویس یا رمان‌نویس بی‌نیاز از ذکر آن نیست، نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.