Skip to main content
فهرست مقالات

« البیان » و جمع قرآن

نویسنده:

(25 صفحه - از 142 تا 166)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، جمع قرآن، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، جمع، مصحف، البیان، روایات، جمع‌آوری، تدوین، تدوین قرآن

خلاصه ماشینی:

"آنچه موجب اختلاف نظر در این زمینه شد، این مسأله است که جمع قرآن در یک مصحف از چه زمانی آغاز شد و در چه دوره‌ای به پایان رسید؟ آیا پیامبر صلی الله علیه و آله شخصا دستور دادند که قرآن در مصحف واحدی گردآوری شود؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ آیا این کار تا پایان عمر حضرت به سرانجام نهایی خود رسید؟ یا این که تدوین قرآن در یک مصحف، پس از رحلت ایشان به نهایت رسید، و در این صورت باید پرسید چه کسی اول مدون قرآن است و این اقدام شایسته در دوران کدام یک از خلفا به انجام رسید؟ این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش مشابه دیگر از جملة‌مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسایل تاریخ قرآن است که علی‌رغم پژوهش‌های گسترده‌ای که در این زمینه به عمل آمده و کتاب‌های فراوانی که در این‌باره نگاشته شده و هر یک به اجمال و تفصیل بدان پرداخته‌اند، باز هم جا دارد با تأمل و دقت بیشتری بدان نگریسته و با اهتمام و توجه ویژه، و به دور از هرگونه تعصبات مذهبی یا فرقه‌ای به آن پرداخته شود. »61 گرچه این مطلب در کتاب‌های دیگری نظیر تاریخ قرآن دکتر رامیار، تحت تأثیر نظریات البیان به عنوان یکی از دلایل جمع قرآن در دورة پیامبر صلی الله علیه و آله به کار رفته است؛ اما به نظر نمی‌رسد دلیل قانع‌کننده‌ای در تأیید عقیدة فوق باشد، زیرامی توان گفت: اولا مراد از کتاب در همة موارد استعمال این واژه ضرورتا به معنای نوشتة میان دو جلد نیست، بلکه کتاب به معنای مکتوب یعنی نوشته شده کاربرد گسترده‌ای دارد، چنانکه دربارة احادیث نیز چنین است و برخی نوشته‌های حدیثی که در بردارندة چند روایت بوده اصطلاحا کتاب خوانده شد و مثلا گفته‌اند: «له کتاب» یعنی نوشته‌ای دارد که حاوی چند حدیث است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.