Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم (25)

نویسنده:

(12 صفحه - از 6 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : ایها الناس انتم الفقراء الی‌الله، قلب، صافات، حدیث، ملکوت، خدا، حق، تعالی، ذات، نور

خلاصه ماشینی:

"7 جمیع دایرة وجود از اعلی مراتب غیب تا ادنی منازل شهود، عین تعلق و ربط و محض تدلی و فقر است به قیوم مطلق جلت عظمته، و شاید اشاره به این معنی باشد آیة مبارکة «یا ایها الناس انتم الفقراء الی‌الله و الله هو الغنی الحمید» چه اگر موجودی از موجودات در حالی از حالات و آنی از آنات و حیثیتی از حیثیات تعلق به عز قدس ربوبی نداشته باشد از بقعة امکان ذاتی و فقر، خارج و در حریم وجوب ذاتی و غنا داخل گردد. 8 چه بسا حکیم عظیم الشأنی که عمر خود را در اثبات سعة احاطة قدرت الهی صرف کرده و مفاد «لا مؤثر فی الوجود إلا الله» را به برهان علمی قطعی ثابت نموده، و دست تصرف موجودات عالیه و دانیه و قوای غیب و شهادت را از مملکت وجود ـ‌که خاص ذات مقدس مالک او است‌ـ کوتاه نموده، و همة عالم را به عجز و نیاز در درگاه مقدس حق ستوده، و حقیقت «یا ایها الناس انتم الفقراء الی‌الله و الله هو الغنی الحمید» را به برهان بحثی مشائی دریافته، و توحید افعالی را در تحت موازین علمیه درآورده، با همه وصف، خود طلب حاجات از مخلوق ضعیف فقیر کند، و دست حاجت به پیشگاه دیگران دراز کند. 16) شاید ایمان صوری، که همان اعتقاد بما جاء به النبی صلی الله علیه است، مقصود باشد، و الا ایمان حقیقی ملازم با یک مرتبه از خشوع است؛ یا آن که خشوع در آیة‌شریفه، خشوع به مراتب کامله باشد؛ چنانچه عالم را گاهی اطلاق کنند بر کسی که از حد علم به حد ایمان رسیده باشد؛ و محتمل است در آیة شریفة «انما یخشی الله من عباده العلماء»، اشاره به آنها باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.