Skip to main content
فهرست مقالات

کیفیت کلام الهی و ما کان لبشر ان یکلمه الله الا وحیا

نویسنده:

(9 صفحه - از 119 تا 127)

کلید واژه های ماشینی : کلام الهی ،کیفیت کلام الهی ،تفسیر موضوعی قرآن مجید ،تفسیر موضوعی قرآن ،خداوند ،الهی ،بشر ،الله ،کیفیت کلام ،کلام خدا ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،مجید ،وراء حجاب ،تفسیر موضوعی ،کلامی ،معنای کلام الهی ،قرآن مجید ،خدا با بشر ،المیزان ،موسی علیه‌السلام ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،وراء ،تفسیر نمونه ،رابطة کلامی ،معنای کلام ،ارسال رسول ،سورة شورا ،خداوند متعال ،ذیل آیة ،یاد شده

خلاصه ماشینی:

"» و از پشت حجاب آن‌گونه که خداوند در کوه طور با موسی سخن می‌گفت: «و کلم الله موسی تکلیما» (نساء، 4‌/164) و از طریق ارسال رسول آن‌گونه که دربارة پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده: «قل من کان عدوا لجبریل فانه نزله علی قلبک باذن الله» (بقره، 2/97)14 با عطف نظر به آنچه گذشت، معلوم می‌شود که اجمالا دربارة پیامبران علیهم‌السلام این سه نوع وحی تحقق یافته است. 24 معنای بلاواسطه در این‌باره که گفته می‌شود در این قسم، واسطه‌ای بین گوینده و شنونده نیست و ارتباط بالمباشره می‌باشد، این به چه معنا است؟ معنای آن این است که خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یا شنونده و دریافت کننده کلام الهی، همة مراحل واسط میان خود و خدا را طی کرده و مصدر اصیل را ادراک می‌کند و از آنجا وحی را می‌گیرد و به همراهش می‌آورد و الا چنین نیست که فیض از مصدر اول ظهور کند و بدون طی مجاری وسط به عالم طبیعت برسد. در ارتباط کلامی به واسطه یک پیک خاص، آیا پیامبر تنها کلمات تکلم شده را می‌شنود یا آنکه عملا شخص گوینده را می بیند؟ از ظاهر پاره‌ای آیات قرآن استفاده می‌شود که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم تنها شنونده کلام فرستاده خدا نبوده بلکه بیننده نیز بوده است، در بحث دیگری این موضوع را دنبال خواهیم کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.