Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم بر اساس تفسیر موضوعی: طولانی بودن روز قیامت

(8 صفحه - از 6 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : قیامت ،روز قیامت ،تفسیر ،تفسیر قرآن کریم ،موقف ،مواقف ،روایت ،عبور ،مواقف قیامت ،موضوعی طولانی بودن روز قیامت ،طولانی بودن روز ،قنطره ،تفسیر موضوعی طولانی بودن روز ،بهشت ،احکام ،قیامت کوههایی با گردنه‌های صعب‌العبور ،روز قیامت کوههایی با گردنه‌های ،سال بودن روز قیامت ،قرآن کریم بر اساس تفسیر ،قیامت مواقف و قنطره‌هائی ،آیه مربوط به روز قیامت ،صدوق ،مومن ،روز قیامت و مواقف ،مقدار مجموع مواقف قیامت ،کلامی ،آیه مربوط به‌روز قیامت ،شیخ صدوق ،بحار الانوار ج ،ایمان

خلاصه ماشینی:

"عقبه‌هی قیامت از نظر شیخ مفید مرحوم شیخ مفید در مباحث کلامی به عقل و داوری‌های آن بیشتر اعتماد می‌نماید،و مفاهیم و مسائل کلامی و دینی را بر این اساس تفسیر می‌نماید و در شرح کلام صدوق می‌گوید: عقبه‌های قیامت همان احکام دینی است که انسانها باید روز قیامت‌ پاسخگوی آنها باشند ولی هرگز مقصود این نیست که حقیقتا در سرای دیگر کوهها و گردنه‌هائی صعب العبوری بر صراط قرار دارد و بندگان موظفند تا از آنها عبور نمایند و خود را به بهشت برسانند،بلکه مقصود از«عقبه»(گردنه)که در قرآن و رویات آمده است،همان دستورات الهی است که از آنجا که رعایت آنها تحمل مشکلات و دشواری‌هائی را همراه دارد از آنها به«عقبه»تعبیر شده است‌10 (8)-بحار الانوار ج 8 ص 66 (9)-بحار الانوار ج 8 ص 64 (10)-بنابراین نباید به ظاهر اینگونه تعبیرها جمود ورزید،بلکه این گونه تعبیرها نوعی تشبه و تمثیل است که برای اینکه حقائق غیر محسوس برای ذهن‌های ابتدائی‌ قابل درک باشد،مورد استفاده قرار می‌گیرند سپس می‌افزاید«التزام به آنچه«حشویه»می‌گویند که روز قیامت‌ کوههایی با گردنه‌های صعب العبور آفریده می‌شود و اهل محشر باید از آنها عبور نمایند،ادعائی بدون دلیل است،زیرا نه از نظر دلائل نقلی مطلب روشن و قابل‌ اعتمادی در دست است و نه عقل در این باره قضاوت و حکمی دارد زیرا آنچه از نظر عقل لازم و قطعی است این است که بر اساس اصل حکمت الهی،به برژایی‌ قیامت حکم قطعی می‌نماید ولی در مورد خصوصیات یاد شده اگرچه امکان آن را نفی نمی‌کند ولی هیچ‌گونه حکمی بر لزوم آن ندارد11 در توضیح کلام مفید یادآور می‌شویم واژه«عقبه»در قرآن در مورد برخی‌ از فرائض ون احکام الهی بکار رفته است چنان که می‌فرماید: «فلااقتحم العقبة و ما ادریک ما العقبة،او اطعام فی یوم ذی‌ مسغبة،یتیما ذا مقربة و مسکینا ذا متربة» (بلد/16-12) از گردنه صعب العبور به آسانی و به سرعت بالا نرفت و نمی‌دانی که آن گردنه‌ چیست؟آزاد کردن بنده یا اطعام دادن در روز فقر و تهی‌دستی به یتیم‌ خویشاوندان یا مسکین فوق‌العاده تهی‌دست و بیچاره."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.