Skip to main content
فهرست مقالات

دو نظریه دیگر درباره صفات خبریه

نویسنده:

(11 صفحه - از 21 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : صفات، خبریه، تاویل، قرآن، خدا، معنی، انسان، ظاهر، تفویض، معارف

خلاصه ماشینی:

"دو نظریه دیگر درباره صفات خبریه صفات خبریه جعفر سبحانی‌ دو نظریه دیگر دربارهء صفات خبریه نظریهء مشبهه و مجسمه،چیزی نیست که انسان موحدی به آن گرایش پیدا کند،و عقیدهء اهل حدیث و اشاعره نیز در کشاکش تعقید و تجسیم قرار گرفته است‌ در اینجا گروهی بر آن شدند که خود را از این گرفتاریها برهانند و معانی این صفات‌ را که در قرآن آمده است،به خود خدا واگذار کنند،و دربارهء آنها اظهار نظر نکنند،از این گروه می‌توان شخصیتهائی را نام برد که هر یک در عصر خود، شاخصی در علم کلام و فاضلی ارجمند در علم مناظره بودند،اینک برخی را یادآور می‌شویم: 1-غزالی می‌گوید کمترین چیزی که اعتقاد آن،بر مکلف واجب است، همان چیزی است که شهادتین بازگوکنندهء آن است،وقتی انسان پیامبر را تصدیق‌ کرد،باید تصدیق کند که خدا زنده و توانا،دانا و متکلم است و برای او مانندی‌ نیست،و او شنوا و دانا است،بر همین اعتقاد مجمل،امت اسلامی آمده‌اند و رفته‌اند،تنها در برخی از شهرها بود که به گوش برخی می‌رسید که آیا قرآن‌ قدیم است یا حادث‌1 می‌نامند،و آن را تاویل نمی‌کنند،برخی از سلف می‌گویند ما به داوری و عقل‌ فهمیدیم که خدا یگانه است و شبیه مخلوقات خود نیست،ولی ما معانی آیه‌های‌ "الرحمن علی العرش استوی‌"و"لما خلقت بیدی‌"و"جاء ربک‌"را نمی‌دانیم‌ و مکلف به شناخت مفاهیم این آیات نیستیم آنچه مکلفیم این است که بدانیم خدا همتا و مانندی ندارد2 3-ارزی در کتاب‌"اساس التقدیس‌"به این رای گرایش پیدا کرده و می‌گوید در آیات متشابه باید بدانیم مراد خدا غیر ظاهر آنهاست،و باید تفسیر آنها را به خدا واگذار کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.