Skip to main content
فهرست مقالات

آیا خدا آفریننده کارهای بزرگان است؟

نویسنده:

(9 صفحه - از 15 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : خدا آفریننده کارهای بزرگان ،خدا ،فعل ،اشاعره ،آیا خدا ،توحید در خالقیت ،قدرت ،اراده ،انسان ،اجمالی ،خدا آفرینندهء کارهای بندگان ،عقیده ،قدرت خدا ،قدرت خدا و قدرت بنده ،علل ،سبب ،خداوند آفرینندهء کارهای بندگان ،افعال انسان ،اهل حدیث ،اصول توحید ،اراده خدا ،عقائد اشاعره جعفر سبحانی ،پاسخ اجمالی ،مسئله ،نسبت قدرت خدا ،آگاهی بنده از افعال ،توحید افعالی ،قدرت بنده ،نسبت قدرت انسان به قدرت ،افعال بشر

خلاصه ماشینی:

"داروساز لازم است از جزئیات عناصر موثر در ساختار یک شربت به طور تفصیل آگاه باشد و نمی‌تواند مشتی از این و مشتی از آن بردارد و شربت سینه‌ درست کند،در حالی که انسان به هنگام جویدن،از جزئیات آنچه که زیر دندان‌ قرار می‌گیرد آگاه نیست زیرا در جویدن و رفع گرسنگی یا التذاذ از غذا به قصد (4)اربعین رازی،ص 231-232-شرح تجرید قوشچی،ص 447 آیا خدا آفریننده کارهای بزرگان است؟ تفصیلی نیازی ندارد ولی آنگاه که در حال جویدن،وجود سنگ ریزی را احساس‌ کرد،با کند کردن کار جویدن و جایگزین ساختن توجه تفصیلی به جای اجمالی‌ سنگ را از لای غذا بیرون می‌کشد بنابراین،انتظار علم تفصیلی در همهء اعمال‌ انسان،یک انتظار بیجاست. بنابراین،عمومیت خلقت،اولا،و گستردگی قدرت ثانیا و شمول اراده خدا ثالثا جای بحث گفتگو ندارد و همهء آنچه که در جهان،صورت می‌پذیرد اعم‌ از فعل بشر و غیره هم مخلوق خدا،و هم مقدور او،و هم مراد اوست،ولی‌ این مطلب به آن معنا نیست که اهل حدیث و اشاعره به دنبال آن رفته و خواهان‌ آن هستند و آن اینکه خدا همهء جلوه‌های وجود امکانی را مستقیما و به صورت آیا خدا آفریننده کارهای بزرگان است؟ مباشری خلق می‌کند و قدرت او بر انجام آن،بدون وساطت تعلق می‌گیرد،و او به مراد خود،بدون تسبیب،تحقق می‌بخشد،بلکه مخلوق بودن افعال انسان و مقدور بودن آن برای خدا و همچنین قرار گرفتن آن در قلمرو اراده او معنای‌ دیگری دارد که هم اکنون توضیح می‌دهیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.