Skip to main content
فهرست مقالات

فرقه های خوارج

نویسنده:

(9 صفحه - از 29 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : خوارج، فرقه‌های خوارج، فرقه‌های خوارج میان نویسندگان ملل، اباض، ازارقه نافع بن ازرق، اباضیه، بن ازرق، نافع، بن اباض، صفریه، ابن زبیر، ازارقه، نام پدر نافع بن ازرق، رهبر گروه صفریه از خوارج، عمان، بن زبیر، الملل، تاریخی، امام، میان نویسندگان ملل و نحل، بن ازرق و عبد، ابن ازرق، بن اباض و عبد، مشرک، اطفال، ملل و نحل، سخن ازارقه و اباضیه، نجده بن عامر و عبد، اباضیه عبد الله، ابن اباض

خلاصه ماشینی: "به گفتهء مورخان مؤسس اباضیه عبد الله بن اباض تمیمی بود که نخست با نافع بن ازرق همراهی می‌کرد و بعدها از او جدا شد333 در منابع قدیمی اباضی به عبد الله بن اباض به عنوان امام مذهب اهمیت‌ خاصی داده شده و مثلا نزوانی که در اوایل قرن ششم می‌زیسته در کتاب خود با سیره او استدلال می‌کند و او را امام مسلمین می‌داند34اما نویسندگان جدید اباضی که در لیبی و الجزایر زندگی می‌کنند در کتابهای خود بهای چندانی به‌ ابن اباض نمی‌دهند و آنها جابر بن زید ازدی را که در اواخر قرن اول هجری در بصره ساکن بود امام اباضیه می‌دانند35و این در حالی است که ابو نعیم اصفهانی‌ اینکه جابر بن زید از دعاة اباضیه و خوارج باشد به شدت نفی می‌کند36 (32)شهرستانی،الملل و النحل ج 1 ص 137 (33)طبری ج 3 ص 399-بغدادی،الفرق بین الفرق ص 103-اسفرائینی التبصیر فی الدین ص 56 (34)احمد بن عبد الله نزوانی،الاهتداء ص 237 چاپ سلطنت عمان (35)علی یحیی معمر،الاباضیه فی موکب التاریخ ج 1 ص 63 (36)ابو نعیم،حلیه الاولیاء ج 3 ص 89 فرقه‌های خوارج بگفته شهرستانی عبد الله بن اباض در ایام مروان بن محمد خروج کرد و سپاه‌ مروان در محلی به نام تباله با وی جنگید و عبد الله بن یحیی اباضی همواره با او بود37 ابن حوقل روایت شاذی دارد که نمی‌تواند مورد تایید باشد و آن اینکه‌ پس از جنگ نهروان عبد الله بن وهب و عبد الله بن اباض به جبل نفوسه(پایگاه‌ فکری اباضی‌های مغرب رفتند38این سخن با منابع تاریخی جور در نمی‌آید بهرحال گروه اباضیه از خوارج معتدل‌ترین گروه آنها هستند که آنها تندروی‌ های معمول خوارج را ندارند آنها مخالفین خودشان از مسلمانان را کافر و مشرک‌ نمی‌دانند و می‌گویند که آنان فقد کافر نعمت هستند نه کافر دین."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.