Skip to main content
فهرست مقالات

صوفیگری چگونه پیدا شد؟

(8 صفحه - از 67 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : صوفیان، تصوف، صوفی‌گری، صوفیه، اسلام، بودائی، هندی، فلسفه نوافلاطونی، دکتر غنی تاریخ تصوف، افکار هندی و بودائی، عارف، تاریخ تصوف در اسلام، تصوف اسلامی، عرفان، قرآن، عقیده، تأثیر افکار هندی و بودائی، دکتر غنی در تاریخ تصوف، تصوف اسلامی زائیده فلسفه، عادات، کتاب، دنیا، تصوف اسلامی از خارج اسلام، دکتر غنی، پیدا، اعمال رهبانیان و افکار هندی، افکار فلوطین و فلسفه نوافلاطونی، تأثیر افکار و عادات هندی، عقاید و اعمال صوفیان، فلسفه نوافلاطونی و عناصر مسیحی

خلاصه ماشینی: "از حکایاتی که از صدر اسلام برای ما باقی مانده به تماس مسلمانان‌ با رهبان مسیحی پیـ می‌بریم(در کتب تواریخ و تراجم احوال حکایات گوناگون از سیاحان مسیحی و مکالمه آنها با مسلمین دیده می‌شود و نیز حکایاتی از عده‌ای‌ از تارکین دنیا که در گردش بوده‌اند،نقل شده است) همچنین می‌نویسد:"انتشار اسلام در سوریه و عراق و مصر تماس مسلمانها را با راهبین مسیحی بیشتر کرد و بهتر از پیشتر به عادات و اعمال و افکار و گفته‌های‌ آنها وقوف یافتند و بسیاری از آنها را پذیرفتند بطوریکه بعضی از دشمنان مسلمان‌ صوفیه در مقام سرزنش،آنها را متشبه به راهبین مسیحی شمرده‌اند"3 دکتر قاسم غنی،در پایان این بحث،نتیجه‌گیری کرده و می‌گوید:حاصل‌ آنکه مسیحیت از راه مرتاضین و فرقه‌های سیار راهبین مخصوصا فرقه‌های سوریه‌ئی‌ که در اطراف در گردش بودند و غالبا از فرقه نسطوریه از فرق نصاری بوده‌اند شود،خواهیم دید که قسمت معظمی از عقاید و اعمال صوفیان را می‌توان با آراء و اعمال مرتاضین و عرفای سایر ملل توفیق داد مثلا زهد ابراهیم ادهم و عشق‌ رابعه و عقاید عرفانی جنید حلاج است و بعدها ابن العربی و ابراهیم بن‌ عبد الکریم گیلانی آن را پرورانده شکل مخصوصی به آن داده‌اند و فلسفه اشراق‌ سهرودی موسوم به‌"حکمة الاشراق‌"که خود نام‌"حکمت اشراق‌"امتزاج فلسفه و تصوف را می‌رساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.