Skip to main content
فهرست مقالات

تکلیف مالایطاق

نویسنده:

(7 صفحه - از 23 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : تکلیف، تکلیف مالایطاق، خدا، عدالت، انسان، زنان، قدرت، حق، شنیدن حقایق و دیدن آیات، گناه

خلاصه ماشینی:

"و این مطلب از آیات یاد شده در زیر استفاده می‌شود: "ثم کان عاقبه الذین اساوا السوی ان کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزؤون‌" (روم/10) (آنگاه سرانجام آنان که بدکار بودند این شد که آیات خدا را دروغ دانستند و آنها را مسخره کردند) ارتکاب گناه و پافشاری بر کارهای زشت،در انسان،حالتی پدید می‌آورد که‌ به صورت جدی،آیات خدا را تکذیب می‌کند،و چنین می‌اندیشد که آنها دروغ و بی‌اساسند،ولی چنین حالتی جزء ذاب او نبوده بلکه او از طریق گناه و قانون- شکنی این حالت را پیدا می‌کند،که دیگرنه حق را می‌بیند و نه توان شنیدن‌ آن را در خود احساس می‌کند و در حقیقت کسب چنین حالتی(دیگر انسان‌ نمی‌تواند ببیند و نه بشنود)از جزئیات قاعدهء مسلمی است که می‌گویند "الامتناع بالاختیار لا ینا فی الاختیار"(کاری که انسان به دست خود،خود را در آن بی‌اختیار کرده باشد،با اختیاری بودن،منافات ندارد) در پرتو این بیان،مفاد قسمتی از آیات،که دستاویز جبریان نیز قرار گرفته‌ است روشن می‌شود و اجمال آن این است که انسان در پرتو یک رشته کارهای‌ اختیاری در خود حالتی را به وجود می‌آورد که نیتجه آن جز ضلالت و گمراهی، کجروی و لغزش و واژگون‌بینی و بدفهمی،چیزی نیست و سرانجام به صورت‌ انسانی در می‌آید که نمی‌تواند بشنود و نمی‌تواند درک کند و همهء این حالات‌ مرهون کارهای اختیاری و ابتدائی اوست و آیات یاد شده در زیر،همگی بر این‌ حقیقت ناظرند: الف- "فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم‌" (صف/5) (آنگاه که میل به کج‌روی پیدا کردند،خدا دلهای آنان را منحرف ساخت) ب- "و ما یضل به الا الفاسقین‌" (بقره/26) (با امثال قرآن جز افراد گنهکار کسی گمراه نمی‌شود) ج- "ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه‌" (بقره/47) (خدا بر دلها و گوشهای آنان مهر نهاده و پرده‌ای در برابر چشمان آنان‌ کشیده شده است) د- "و نقلب افئدتهم و ابصارهم کما لم یومنوا به اول مره‌" (انعام/11) (ما دلها و دیدگان آنان را برمی‌گردانیم چنانکه بار نخست نیز به آن‌ ایمان نیاوردند) هـ- "لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر فاعترفوا بذنبهم‌ فسحقا لاصحاب السعیر" (ملک/10-11) (اگر می‌شنیدیم و درمی‌یافتیم از یاران دوزخ نبودیم،سپس به گناهان‌ خود اعتراف کردند،دور باد یاران دوزخ) مجموع این آیات،از یک حقیقت پرده برمی‌دارند و آن اینکه خدا بر بندگان خود ستم نمی‌کند بلکه این بندگانند که در سایهء اعمال زشت خود، راههای حق را به روی خود می‌بندند و توان ایمان را از خود سلب می‌کنند "فما کان الله لیظلمهم و لکن کانوا انفسهم یظلمون‌" (توبه/70)خدا هرگز برای آنان ستم روا نمی‌دارد،بلکه آنان بودند که بر خود ستم روا می‌داشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.