Skip to main content
فهرست مقالات

کمیت قسامه (2)

نویسنده:

(8 صفحه - از 56 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : قسامه، اجماع، قتل، جواز، حدیث، روایت، استشهاد، ایمان، جواز تکرر، القسامة

خلاصه ماشینی: "قابل ذکر است که اکثر آیات و فقهای عظام در این مورد به نوعی اجماع را (1)-خلاف مرحوم شیخ،جواهر ج 42/ص 244 (2)-همان ماخذ ص 246 (3)-قبلا این استدلال را رد کردیم‌ نقل کرده‌اند که نشان می‌دهد خود آن را قبول ندارند و بزرگان از معاصران نیز به‌گونه‌ای بیان فرموده‌اند که نشانگر عدم اعتنای آنان به این اجماع می‌باشد مولف بزرگوار جامع المدارک پس از آنکه صحیحهء عبد الله بن سنان‌4و صحیحه‌ یونس و ابن فضال‌5را نقل کرده و به عبارت‌"خمسون رجلا"تاکید نموده‌اند، افزوده‌اند: و اما تکرر الیمین مع عدم القسامة بالعدد المذکور فهو المشهور و لکن بملاحظه‌ الاخبار یشکل اثباته و کذا یشکل ما ذکر من الحاق الخطاء شبه العمد بالخطاء فی‌ کفایة خمس و عشرین‌"6 و اما تکرار قسم،بدون رعایت عدد مذکور(پنجاه تن)در قسامه،گرچه‌ مشهور است ولی اثبات آن،به ملاحظهء اخبار موجود،دشوار است،همچنانکه اگر خطای شبه عمد را مانند خطای محض و بیست و پنج تن کافی بدانیم،دشوار است. همچنین مولف بزرگوار مبانی تکمله المنهاج که بسیار محققانه با موضوع‌ها برخورد نموده و کمتر کتابی در میان مولفات معاصران از جهت دقت و تحقیق‌ می‌تواند در ردیف این کتاب باشد،در بحث قسامه به‌گونه‌ای برخورد کرده‌اند که کاملا مشخص است این اجماع را قبول ندارند و فرموده‌اند"و ثبوت القود بتکرر الایمان مشکل جدا"و افزوده‌اند"دلیلی بر جواز تکرر ایمان نداریم‌"و سپس برای جواز آن به نوعی دیگر احتمال داده‌اند که ذیلا مظلاحظه می‌کنید: 3-برخی از بزرگان از معاصران پس از آنکه اظهار داشته‌اند"هیچ دلیلی‌ و نصی بر جواز و تکرر ایمان نداریم و مقتضای روایات و نصوص،شرطیت پنجاه تن‌ است و با عدم این شرط"قود"نخواهد بود(و ثبوت القود بتکرر الایمان مشکل‌ (4-5)-کافی،ج 7/ص 363 التهذیب،باب البینات علی القتل‌ (6)-جامع المدارک ج 7/ص 258 جدا)(وقود)و قصاص با تکرار قسم امر بسیار مشکلی است و احتیاج به دلیل‌ دارد"،اضافه می‌کنند"آری،تکرار قسم را می‌توان به این جهت تجویز کرد که‌ در بسیاری از روایات،علت جعل قسامه را"احتیاطا للناس لئلا یغتال الفاسق‌ رجلا فیقتله‌"بیان کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.