Skip to main content
فهرست مقالات

عقاید اشاعره (5): قدرت مقارن با انجام فعل است

نویسنده:

(5 صفحه - از 20 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : فعل، قدرت، استطاعت، قدرت مقارن، حدوث، عرض، ممتنع، فاعل، اشاعره (، حال عدم ممتنع، مقصود، عقاید اشاعره، انسان، اسلامی، علت، قدرت پیش‌از فعل، قدرت خدا، بقای، استطاعت و قدرت مقارن، شیخ اشعری، فعل در انسان پدید، قدرت مقارن با فعل، علت ناقصه، شیخ اشعری در زمینه قدرت، استطاعت همرا‌ه با فعل، حالت، مقصود علت تامه، فعل و ترک، مقصود از قدرت، قدرت و استطاعت

خلاصه ماشینی: "با این وضع چگونه می‌توان،قدرت را عرض خواند؟اگر او قدرت در عضلات را یادآور می‌شود آن نیز در پرتو قدرت نفس فعالیت می‌کند،و منهای‌ قدرت آن،خود نمی‌تواند کاری را صورت دهد،آنگاه از روی چه دلیلی می‌گوید که توان موجود در عضلات،عرض است؟ دربارهء مطلب دوم،یادآور می‌شویم به اینکه می‌گویند عرض در دو زمان‌ (1)-لمع ص 93 (2)-تفتازانی شرح مقاصد،ج 1 ص 240 علاء الدین قوشچی شرح تجدید ص 362 باقی نیست و عرض در زمان غیر از عرض در زمان نخست است،مقصود از آن‌"تجدد امثال‌"است یعنی سفیدی برف و پنبه و عاج و همچنین سیاهی ذغال‌ و مو،یک واقعیت سیال است که سفیدیهائی به صورت متصل و ناگسسته پدید می‌آیند ولی این امثال،حالت گسستگی و ناپیوستگی ندارند،بلکه وجود واحد ممتدی هستند که از مرتبه‌ای حدوث و از مرتبهء دیگر بقا،انتزاع می‌شود و بقای قدرت،مغایر با حدوث آن نیست،بلکه امتداد آن است،و در نتیجه اگر کسی قائل شد که قدرت پیش از فعل است،نتیجهء آن،حدوث مطول بلا علت‌ نخواهد بود بلکه معنی آن این خواهد بود که مرتبهء حدوث علت،در تحقق‌ معلول موثر نبوده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.