Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و پرورش متمرکز و غیر متمرکز

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 1 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : پرورش، آموزش‌وپرورش، تمرکز، آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، سیاسی، شیوه، آموزش و پرورش متمرکز، حکومت، اجرای قانون آموزش‌وپرورش منطقه‌ای فراهم

خلاصه ماشینی:

"بنابراین هرگاه ملتی از گروههای نژادی گوناگون که هر یک دارای رسوم و آداب خاصی هستند تشکیل یافته باشد و وضع جغرافیائی آن مملکت رابطه و تماس بین گروهها را دشوار سازد، و بنیه و قدرت اقتصادی مناطق مختلف مملکت هم با یکدیگر تفاوت داشته باشد، و از همه مهمتر عوامل سیاسی خارج از مرزهای مملکت، نقطه گرایشی برای هر منطقه جغرافیائی یا دسته و قومی به وجود آورد، در اینحالت به منظور ایجاد وحدت و تمامیت ارضی و سیاسی مملکت نیاز به دستگاه مرکزی فرهنگی که بتواند ارزشهای مشترک و قابل قبول و احترام عمومی را در تمام اقوام و مناطق مختلف مملکت عرضه دارد ضروری است. مثلا در شیوه مرکزی آموزش‌وپرورش، کلیه کارهای تعلیم و تربیت از تعیین هدف، نوشتن برنامه، تا دادن سازمان و اتخاذ طرق اجرائی توسط عده‌ای معدود که اغلب در کارهای آموزشی تبحر و سابقه دارند، در ردیفهای عالی تشکیلاتی، بدون دخالت افراد غیر فرهنگی معین میگردد و برای اجرا به مؤسسات تابع ابلاغ میشود. ثانیا به علت هدایت و نظارت و طرح‌ریزیهای کلی آموزشی که در مرکز توسط عده‌ای متبحر صورت می‌گیرد این احتمال وجود دارد که اگر در طرحهای تنظیمی معایبی‌وجود داشته باشد این معایب در تمام مؤسسات آموزش‌وپرورش مملکت اثر میکند و کلیه امور تربیتی حوزه‌های متعدد را تحت تأثیر قرار میدهد. ایرادهای کلی را که به صورت معایب سازمانهای غیرمرکزی فرهنگی میتوان ذکر نمود باین شرح است:اولا در شیوه‌های غیرمرکزی آموزش‌وپرورش که هر حوزه کوچک مسئولیت اداره و هدایت و حمایت کارهای تعلیم و تربیت محل را عهده‌دار می‌باشد، به علت مساوی نبودن شرایط و امکانات اقتصادی و توانائیهای علمی و فنی، در تمام حوزه‌ها امکانات مساوی تحصیلی و تعلیماتی برای همگان وجود نخواهد داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.