Skip to main content
فهرست مقالات

روان شناسی و زبان آموزی

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 111 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : زبان، زبان‌آموزی، روانشناسی، تمرین، کلاس، بستن نتائج تئوریهای روانشناسی یادگیری، معلمان، عادات، کلاسهای زبان، زبان یادگیری

خلاصه ماشینی:

"در اینجا باید از خود سوآل کنیم: آیا شاگردهایی که در سرکلاس قادر به جواب دادن به محرکهای داده شده زبانی (1)- refsnart evitageN) هستند خواهند توانست بعد از اتمام دوره کلاس مزبور بطور آزاد در مکالمه‌های خارج از کلاس نیز شرکت بکنند؟چرا عده زیادی از شاگردهای ما، بعد از تمرین زیاد و تسلط ظاهری نمیتوانند با طیب خاطر زبان را برای بیان منظورهای خود بکار ببرند؟هرچند که ممکن است شاگردی بتواند در سر کلاس به اشارات یک تمرین جواب بدهد و به حل تمرینهای جانشینی مسلط باشد، ولی ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که چنین شاگردی بتواند در مواقع عادی نیز زبان مزبور را وسیله ارتباط خود قرار بدهد. در مقایسه دو نظریه متقابل در زبان‌آموزی، مسأله را به این شکل باید مطرح کرد:آیا زبان یادگیری عبارتست از تسلط به عادات زبانی یا به رفتار زبانی که تابع قوانین بسیار پیچیده‌یی میباشند؟به بیان دیگر، آیا زبان یادگیری عبارتست از مستقر کردن عادات زبانی یا جایگیر کردن قوانین مجرد؟آیا زبان‌آموزی از طریقه استقرایی مؤثر است یا قیاسی؟به عبارت دیگر آیا زبان یادگیری از راه قیاس انجام میشود یا تجزیه؟آیا زبان‌آموزی با حفظ کردن و تمرین در تغییر دادن الگوهای زبانی حاصل میشود یا با مطالعه عناصر متشکله جمله و وظایف هریک از آنها در جمله و روبط آنها با یکدیگر بدست میآید؟منظور از روش قیاس در یادگیری، مطرح کردن شباهت‌هایی است که بین دو موقعیت موجود میباشند و منظور از طریقه‌تجزیه در یادگیری، تقسیم و تجزیه کردن کل است به اجزای ترکیب کننده آن، بطوریکه بتوانیم به اهمیت، تناسب، رابطه و سایر خصوصیات آن پی‌ببریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.