Skip to main content
فهرست مقالات

بحران دانشجوئی و شیوه گفت وشنود

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 13 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : دانشجویان ،شنود ،سقراط ،آموزش ،شیوه ،دانشگاه ،بحران دانشجوئی ،اجتماعی ،دیالوگ ،تربیتی ،معلم ،استاد ،علمی ،تدریس ،جوان ،اعتراض دانشجوئی ،روش ،پرسش و پاسخ ،روش سقراطی ،شنود سقراطی ،حقیقت ،دیالک تیک ،سقراط مبدع روش علمی ،جهان ،کشف ،استادان دانشگاه ،فرد ،اثر ،آموزش عالی ،مسائل

خلاصه ماشینی:

"در محیط علمی و آموزشی نیز همواه اصالت این نکته آشکار بوده است که هرگاه جلب اطاعت-نه ایجاد اطاعت-و در نتیجه اعمال اقتدار به راه و شیوه‌ای مطلوب و انسانی و شایسته محیط تربیتی صورت تحقق گیرددر مناسبات معلم و شاگرد و یا استاد و دانشجو عدم اطمینان از میان برمی‌خیزد و شاگرد به طیب خاطر پذیرای مقررات و اقتدارات دانشگاهی می‌شود. دانشگاهها طبعا کوشش دارند نظام آموزش عالی و ضوابط درسی و علمی و پژوهشی آنرا محفوظ دارندبنابراین دانشجویان نیز خود را در برابر یک رشته آئین و مقرراتی مییابند که ملزم به رعایت آنها ش مرده می‌شوند اما مایل هستند در برخی اظهار نظری‌ کنند یا پاره‌ای تغییرات را در آنها امکان پذیر گردانند چرا که دانشگاه برای هر جوانی در اثر زندگی و اقامت نسبتا درازمدت در آن میهنی فرهنگی و اجتماعی بشمار میرود و در نظر دانشجو دانشگاه مؤسسه ایست که میل دارد در جریان آنچه در سرنوشت او در این مکان تأثیر میکند حق ابراز نظر مشروع داشته باشد. روش گفت و شنود سقراطی که از آن بنامهای دیگری نیز یاد کرده‌اند: کشفی 1 ابداعی 2 روش پرسش و پاسخ 3 و بالاخره روش مامائی 4 (که در مورد اخیر جداگانه توضیح خواهیم داد)-نزد سقراط حکیم هم چنانکه به نزد فیلسوفانی که پس از او بیایند-از تفکر در باب مسأله فلسفی حقیقت در گیتی و اکتشاف آن برخاسته است. نکته اینکه همه جریان گفتگو پیوسته این مقصود را از یاد نمی‌برد که فرد خود به کشف حقیقت یا اندیشه مورد نظر نائل آید یعنی اصل و اعتقاد براینست که ذهن او نطفه شناسائیهای فلسفی و علمی را در خویش دارد و حقیقت و علم هر دو پیش شاگرد موجود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.