Skip to main content
فهرست مقالات

روان شناسی معلم

سخنران:

ISC (24 صفحه - از 26 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : معلم، تیپ، کودک، علمی، معلمان تیپ درس‌نگر اقتدار طلب، تیپ درس‌نگر اقتدار طلب، دانش‌آموزان، آموزش و پرورش، شخصیت، اعضای تیپ درس‌نگر اقتدار طلب

خلاصه ماشینی:

"اما در آن دوره آموزشگاه فقط به کار آموزش میپرداخت و منحثرا مانند مکتب خانه‌های قدیم خودمان درسهای معینی به دانش‌آموزان میداد و تربیت انسان و برقراری ارتباط معنوی با کودک یکسره به خانواده محول شده بود و از وظایف آموزشگاه خارج بود و فقط به یارگیری درسها توجه داشتند و تربیت شخصیت کودکان مورد بی اعتنائی بود و به ندرت روان‌شناسی عمومی و رشد کودک نظر محققان تربیتی و معلمان را جلب میکرد و دانش‌آموزان با معلمان روابطی دور و رسمی داشتند و معلم من کامل و مستقل بشمار میرفت که بدون بستگی معنوی با دانش‌آموزان ذهن آنان را از دانش سرشار میسازد. با کمال تأسف تعداد معلمان ناسازگار نامناسب یعنی معلمانی که در هیچ یک از تیپ‌های اصلی نمی‌گنجد به علت عدم توجه کافی به تربیت معلم و مربی‌در ایران مخصوصا در شهرهای کوچک فراوانند و دوسوم پرسشنامه‌هائی که در ایران گردآوری شده‌اند نشان میدهند که معلمانی هستند که صلاحیت تدریس ندارندنمونه‌ای توسط یکی از دانشجویان اینطور توصیف میشود: «معلمی که مورد بحث من است در یکی از کلاسهای دوره دوم دبیرستان به ما علوم ریاضی درس میداد. تیپ‌های معلم کازل‌مان که از بررسی معلمان آلمانی بدست آمده است در جوامع اروپائی و جوامع غیر اروپائی مثل ژاپن‌ایران ترکیه‌عراق و سوریه نیز صادق بوده است با این همه شکی نیست که تفاوتهای تاریخی و اجتماعی در تغییر نسبت تیپ‌ها از نظر کمی مؤثر است مثلا در جوامع استبدادی و فئودال اعضای تیپ اقتدار طلب بر تیپ رفاقت طلب فزونی دارند و درهرحال بیش از جوامع صنعتی و دموکرات می‌باشند و یا اینگونه جامعه‌ها مواد درسی نیز بیش از کودک و رفتار او مورد توجه واقع میشوند و به این جهت معلمان تیپ درس‌نگر اقتدار طلب نقش بزرگتری برعهده‌دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.