Skip to main content
فهرست مقالات

انسان، کبوتر، ماشین

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 67 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : کبوتر، ماشین، آموزش، آزمایش، رفتار، پاداش، روانشناسی، اسکینر، ماشین‌های آموزشی، انسان

خلاصه ماشینی:

"پاره‌ای از مهمترین آنها را شاید بتوان بصورت سوآلات زیر مطرح ساخت: انسان عصر حاضر در مقابل ماشینی که ساخته و پرداخته نبوغ خود او است تا چه اندازه آزادی واقعی و قابل توجیه خواهد داشت؟ آیا با ماشین میتوان برمیزان و سرعت یادگیری بشر افزود؟ آزمایشاتی که برای کسب راههای جدید یادگیری در روی حیوانات انجام میگیرد تا چه‌اندازه قابل انطباق با خصوصیات انسان است؟ ماشین یادگیری چیست و انسان عصر حاضر تا چه‌اندازه میتواند امر فراگیری خود را بدست آن بسپارد؟ آیا روزی خواهد رسید که معلم انسان‌ماشین و محیط یادگیری او آزمایشگاه باشد؟ آیا ماشین‌وجودمعلم را بی‌ارزش خواهد ساخت یا فقط نقش او را عوض میکند؟ مقاله حاضر با استفاده از چند منبع مختلف نه برای پاسخ‌گوئی به سوآلات فوق بلکه تنها بعنوان مطرح ساختن پاره‌ای از آنها در یک زمینه جدید یعنی روش تعلیم برنامه‌ای و ماشین‌های آموزشی نوشته شده است. یادگیرنده در مقابل دستگاه قرار میگیرد و جمله را به صورت زیر میخواند:«با توجه به اینکه رفتار حیوانات را در برخی موارد میتوان بوسیله دادن پاداش تقویت کرد بنابراین رفتار یک حیوان گرسنه را بوسیله-میتوان تقویت کرد» یادگیرنده باید با فهم مطلبی که بصورت محرک یادگیری در اختیار او قرار گرفته عکس العمل خود را که یک جواب ساده است در محل مخصوص ماشین بنویسد. قدمهای کوتاه 11-اولین اصل آموزش برنامه‌ای چیست؟ اصل قدمهای کوتاه 12-یکی دیگر از نتائج تحقیقات انجام شده در آزمایشگاههای روانشناسی این است که دانش‌آموز زمانی موضوع یادگیری را بهتر فرامیگیرد که در مراحل مختلف آن کوشا و فعال باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.