Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی کتاب «الموضوعات»

نویسنده:

(36 صفحه - از 149 تا 184)

ابن جوزی نویسنده‌ی پرکار اهل سنت متعلق به سده‌ی ششم هـ .ق صاحب تألیفات متعدد و متنوع است. کتاب الموضوعات او، یکی از مهم‌ترین کتب در مقوله‌ی شناخت اصول و مبانی پدیده‌ی وضع و طرق یافتن آن در احادیث به شمار می‌رود که شیوه‌ی کار و رویکردهای نقادانه‌ی وی در این کتاب، شایسته‌ی تأمل و درنگ است. این کتاب، ازسوی علمای پس از وی مورد توجه واقع شده و مبنای نگارش چندین کتاب مهم در باب احادیث موضوعه گشته است. این مقاله به معرفی وی و کتاب الموضوعات می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"»[93] به هر حال ابن جوزی، تألیفات فراوانی با محوریت حدیث و علوم مربوط به آن دارد؛ برخی از تألیفات او در این حوزه عبارتند از: جامع المسانید بالخص الاسانید، إعلام العالم بعد رسومة بحقایق ناسخ الحدیث و منسوخه، الضعفاء و المتروکین، فضائل عمر بن الخطاب، مناقب ابراهیم بن ادهم، مناقب احمد بن حنبل و …[94] _______________________________________ 91- همان، ص 274 92- طبقات الحفاظ، ج 4، ص 342 93- طبقات المفسرین، ص 50 94- دائرة المعارف، ج 3، ص 274 95- الموضوعات، ج 1، ص 30 و 31 درباره کتاب الموضوعات نام کتاب از این کتا ب با 4 اسم یاد شده است: الموضوعات فی الأحادیث المرفوعات: اسماعیل البغدادی در هدیة العارفین؛ الموضوعات من الأحادیث المرفوعات: ابن رجب؛ الموضوعات الکبری: حاجی خلیفه در کشف الظنون؛ الموضوعات: نوه‌ی ابن جوزی در مرآة الزمان و تذکرة الخواص، ذهبی در تذکرة الحفاظ و تاریخ الإسلام، ابن خلکان در وفیات الأعیان، سیوطی در نظم العقیان، زرکلی در الأعلام، طاش کبری‌زاده در مفتاح العادة. »[106] ابن جوزی در بیشتر موارد نقد سندی از قضاوت‌های رجإلی بخاری، _______________________________________ 101- فصل ‌نامه‌ی علوم حدیث، سعید فلاح‌پور، ش 18، ص 92 102- الموضوعات، ج 1، ص 347، ح 427 103- همان، ص 273، ج 366 104- همان، ج 2، ص 410، ح 984 و 985 105- همان، ج 1، ص 170، ح 252 106- همان، ص 240، ح 325 107- همان، ج 3، ص 163، ح 1377 مسلم، ابوحنیفه، یحیی بن معین، ابن حارث ابوحاتم نسائی دارقطنی و… سود جسته و داوری خود را بر پایه‌ی تضعیفات آن‌ها استوار ساخته است و در مواردی نیز به ایراد موجود در سند، مثل انفراد، استناد می‌کند و از این طریق حدیث را موضوع می‌خواند؛ برای مثال: «قال دارقطنی: تفرد به حسان عن ثابت»[107] و یا «قال المصنف: هذا حدیث لایصح، انفرد بروایته عن زید مسلمة»[108] ابن جوزی در نقادی رجال، حساسیت زیادی روی راویان شیعه دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.