Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخچه تربیت کتابدار آموزشگاهی در ایران

سخنران:

(10 صفحه - از 5 تا 14)

خلاصه ماشینی:

"و اگر بتوان سخنرانی سر کار خانم وزیر آموزش و پرورش و جوابهای ایشان را در مورد تشکیل کتابخانه و امر کتاب که در این دانشکده در آذر ماه گذشته ایراد گردید جزو تاریخ آورد، احساس من این است که وزارت آموزش و پرورش با مسائلی روبرو است که اکنون تاسیس کتابخانه و تربیت کتابدار را از گردونه اهمیت خارج می‌سازند. از سال 1341 تا سال 1344 شورای کتاب کودک به تشکیل چندین کلاس برای کتابداران مدارس همت گماشت، از آنجا که اعضای شورا خود اکثر فرهنگی و علاقه‌مند به ادبیات کودکان بودند اعتقاد و علاقه‌مندی واقعی به این امر احساس می‌شد. کتابداری در دانشکده‌های علوم تربیتی و مراکز تربیت معلمدر برنامه‌های مراکزی که معلم اعم از آموزگار و دبیر و سپاهی و معلم تربیت می‌کنند، آشنا ساختن این گروه با انواع کتاب نحوه استفاده از کتاب و آشنائی با کتابخانه و آموزش کتاب خواندن در سطوح نیست بلکه آماده ساختن محیط و تغذیه فکر معلم و بوسیله او فکر شاگرد به نحوی بسیار وسیع‌تر از آنچه صورت می‌گیرد می‌باشد. از آنجا که باید تربیت کتابدار آموزشگاه را در پس انگیزه اعتقاد به کتاب و کتابخانه جستجو کرد در جزوه کوچکی بنام کتاب برای بچه‌ها، از انتشارات مجله سپیده فردا، حدود 1334، در صفحه 7 آمده است که:«کتابخانه و کتابخانه‌داری و طرز استفاده از کتاب در کار تدریس و در اداره آموزشگاه‌ها و مؤسسات پرورشی به عنوان یک ماده از دروس دانشسرای عالی گنجانیده شود که آموختن آن برای کلیه دانشجویان کلیه رشته‌ها ضروری باشد»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.