Skip to main content
فهرست مقالات

وضع فعلی کتابخانه های آموزشگاهی

سخنران:

ISC (13 صفحه - از 15 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه، کتاب، آموزش، دبیرستان، کتابخانه‌های آموزشگاهی، دانش‌آموزان، آمار، مدارس، کتابداران، کتاب‌دار

خلاصه ماشینی:

"چون مجال کافی برای اجرای طریق اول موجود نبود و همچنین بعلت کمی وقت و مشکلات مالی و اداری بازدید از کتابخانه‌های همه دبیرستانهائی که کتابخانه تشکیل داده بودند در تمام کشور امکان نداشت، لذا چاره‌ای نبود جز اینکه قسمتهای محدودتری بعنوان نمونه انتخاب شود و این تحقیق روی آنها انجام گیرد. نکته قابل توجه این است که در بعضی از این آئین‌نامه‌ها پیش‌بینی شده که خدمات کتابداری در کتابخانه‌های آموزشگاهها جزء خدمات آموزشی محسوب گردد، منتهی تاکنون این امر رسمیت نیافته است و به همین دلیل از تعداد 180 دبیرستان، هنرستان، دانشسرای تربیت معلم که مورد رسیدگی قرار گرفته فقظ تعداد 13 نفر کتابدار به کار خود ادامه داده‌اند در حالی که در سال گذشته این تعداد ده‌ها برابر بیشتر بوده است و مرحله دوم قانون استخدام کشوری باعث شده که کلیه آنها به شغل‌های آموزشی روی آوردند. از طرف دیگر آمار موجود نشان می‌دهد که در سال تحصیلی 50-1351 فقط تعداد 55 باب دبیرستان دولتی و ملی در تهران مشغول کار بوده که رویهم 305543 دانش‌آموز را در خود جای داده است و بیش از نیمی از این مدارس دارای کتابخانه‌ای هستند که بیش‌وکم قابل استفاده می‌باشد. بدیهی است وقتی صحبت از این‌گونه خدمات می‌شود، نباید فراموش کرد که این کار از یک کارمند اداری که بنا به سنت گذشته به جرم تنبلی به کتابخانه اعزام شده و یا فرد مریض و احتمالا بازنشسته‌ای که غالبا برای سبک‌تر شدن بار مسئولیت و کار به کتابخانه فرستاده شده، ساخته نیست، بلکه منظور ما کتابدار تحصیل کرده و شایسته‌ای است که در معرفی کتاب مناسب به دانش‌آموزان مهارت دارد، کتابداری که احتیاجات آنان را درک می‌کند و به طبیعت و نفس برنامه‌های آموزشی و هدف این برنامه‌ها واقف می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.