Skip to main content
فهرست مقالات

وضع کتابخانه های آموزشگاهی و تربیت کتابدار برای کتابخانه های آموزشگاهی در بعضی از کشورها

سخنران:

(16 صفحه - از 28 تا 43)

خلاصه ماشینی:

"بطور کلی بعد از جنگ جهانی دوم جهش بسیار محسوسی در افزایش تعداد مدارس و کودکانی که به مدرسه رفته‌اند در این ممالک دیده می‌شود و این بدان جهت است که ممالک آسیائی در جهت گسترش تحصیلات ابتدائی و متوسطه کوشش مداومی داشته‌اند معهذا در بعضی (1)- oieK از این ممالک، کتابخانه‌های مدارس هنوز مراحل اولیه رشد و گسترش خود را طی می‌کنند و در برخی بندرت اثری از کتابخانه مدرسه مشهود است. انجمن کتابداران در تربیت کتابدار برای مدارس سهم بسیار عظیمی دارد و مفهوم کتابخانه بمنزله یک واحدآموزشی و کتابخانه مدرسه بعنوان یک مرکز مواد آموزشی کاملا شناخته شده است، و در جهت تعمیم آن کوشش‌های پی‌گیری می‌شود ولی هنوز هم در بسیاری از کتابخانه‌های مدارس آن از معلم-کتابدار استفاده می‌گردد. با آنکه ایجاد کتابخانه مدرسه در فرانسه بسیار پرسابقه است و در سال 1860 میلادی طی بخشنامه‌ای به کلیه مدیران و مسئولان مدارس ابلاغ گردید که در مدارس خود کتابخانه تأسیس کنند و همچنین در سال 1915 مقرر گردید که مدارس متوسطه باید کتابخانه‌هائی داشته باشند که خدماتش مورد استفاده والدین دانش‌آموزان و عموم مردم قرار بگیرد،معهذا، طبق گزارشی که در این زمینه در سال 1967 تهیه شده است 080/0 مدارس فرانسه دارای کتابخانه بوده است و در بسیاری از این مدارس از مجموعه‌های کتاب در کلاس استفاده می‌شده است و این بدان جهت است که کتابخانه عمومی فرانسه مثل انگلستان بخوبی جوابگوی احتیاجات مدارس این کشور می‌باشد. بطور کلی ممالک اتحاد جماهیر شوروی از وجود کتابخانه‌های مدارس در سطح بسیار خوب چه از نظر کیفی و کمی بهره‌مند است و کتابخانه‌ها غالبا بوسیله کتابداران متخصص و یا معلم-کتابدار که تعلیمات لازم کتابداری در زمینه اینگونه کتابخانه‌ها دیده است اداره می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.