Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش کتابداری برای آموزشگاهها

نویسنده:

(14 صفحه - از 44 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : آموزش ،کتاب ،کتابخانه ،معلمان ،وزارت آموزش و پرورش ،کتاب‌داری ،دبیران ،دانشسراهای ،برنامه ،تدریس ،آموزش کتاب‌داری ،دانش‌آموزان ،تربیتی ،دبیرستان ،برنامه رشته علوم تربیتی مدرسه ،مدارس ،درس روش تحقیق ،راهنمای برنامه‌های دانشسراهای راهنمائی ،آموزش کتاب‌داری در مدارس کتاب‌داری ،علوم تربیتی مدرسه عالی ،تدریس دروس کتاب‌داری به دانش‌آموزان ،علوم تربیتی و دانشسراهای عالی ،دانشسرای عالی ،برنامه تربیت دبیر دوره ،دانشجویان ،تربیت دبیر علوم تربیتی ،تربیت دبیر ،کتاب و کتابخانه ،روش ،طرز استفاده از کتاب

خلاصه ماشینی:

"رویهمرفته در کشورهائی که در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته‌اند سه روش برای آموختن طرز استفاده از کتابخانه به دانش‌آموزان و تشویقآنان به استفاده از منابع مختلف وجود دارد:الف:گنجاندن درسی درباره کتابخانه در برنامه درسی دبیرستان ب:داشتن برنامه‌ای ضمن برنامه‌های دروس مختلفج:آموزش امور کتابداری بطور غیررسمی و اتفاقی در هر مورد که برای هر دانش‌آموز لازم باشد. برای این کار در قسمت اول برنامه شامل 12 جلسه حضور در کتابخانه، ب دو مسئله اساسی می‌پردازند:1-آشنائی با کتابخانه2-تمرین طرز استفاده از منابعو در قسمت دوم شامل 8 جلسه به این نکات توجه بیشتری مبذول می‌شود:1-برنامه مطالعه شخصی(برای فردفرد دانش‌آموزان)2-آموختن طرز یادداشت‌برداری3-منابع مراجعه برای اشعار و شاعری4-منابع مراجعه برای پیدا کردن اطلاعات درباره مؤلفان و طرز استفاده از این منابع 1روش اول که عنوان آن مبین منظور از آن است در شرایط موجود پافشاری که از لحاظ گنجاندن مطالب جدید در برنامه‌های درسی دبیرستانها و دبستانها به وزارت آموزش و پرورش وارد است، بهیچوجه مطرح نیست. قبل از ترک این مبحث لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که شاید گنجاندن درسی درباره کتاب و کتابداری در برنامه‌های بعضی دبیرستانهای آمریکا در طی سالها سبب جلب توجه برنامه‌ریزان و کتابداران آموزشگاهی به این مسئله شد که حتی می‌توان در سطح دبیرستان با تدریس دروس کتابداری به دانش‌آموزان آنانرا برای کار بعنوان کمک کتابدار (tnatsissA yrarbiL) در کتابخانه‌های عمومی و مدارس آموزش عالی آماده کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.