Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش کتابداری برای آموزشگاهها

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 44 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : آموزش، کتاب، کتابخانه، معلمان، وزارت آموزش و پرورش، کتاب‌داری، دبیران، دانشسراهای، برنامه، تدریس

خلاصه ماشینی: "رویهمرفته در کشورهائی که در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته‌اند سه روش برای آموختن طرز استفاده از کتابخانه به دانش‌آموزان و تشویقآنان به استفاده از منابع مختلف وجود دارد:الف:گنجاندن درسی درباره کتابخانه در برنامه درسی دبیرستان ب:داشتن برنامه‌ای ضمن برنامه‌های دروس مختلفج:آموزش امور کتابداری بطور غیررسمی و اتفاقی در هر مورد که برای هر دانش‌آموز لازم باشد. برای این کار در قسمت اول برنامه شامل 12 جلسه حضور در کتابخانه، ب دو مسئله اساسی می‌پردازند:1-آشنائی با کتابخانه2-تمرین طرز استفاده از منابعو در قسمت دوم شامل 8 جلسه به این نکات توجه بیشتری مبذول می‌شود:1-برنامه مطالعه شخصی(برای فردفرد دانش‌آموزان)2-آموختن طرز یادداشت‌برداری3-منابع مراجعه برای اشعار و شاعری4-منابع مراجعه برای پیدا کردن اطلاعات درباره مؤلفان و طرز استفاده از این منابع 1روش اول که عنوان آن مبین منظور از آن است در شرایط موجود پافشاری که از لحاظ گنجاندن مطالب جدید در برنامه‌های درسی دبیرستانها و دبستانها به وزارت آموزش و پرورش وارد است، بهیچوجه مطرح نیست. قبل از ترک این مبحث لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که شاید گنجاندن درسی درباره کتاب و کتابداری در برنامه‌های بعضی دبیرستانهای آمریکا در طی سالها سبب جلب توجه برنامه‌ریزان و کتابداران آموزشگاهی به این مسئله شد که حتی می‌توان در سطح دبیرستان با تدریس دروس کتابداری به دانش‌آموزان آنانرا برای کار بعنوان کمک کتابدار (tnatsissA yrarbiL) در کتابخانه‌های عمومی و مدارس آموزش عالی آماده کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.