خلاصه ماشینی:
در مورد فهرستنویسی شناخت سرعنوانهای موضوعی و جمع- آوری منابع در این زمینه نیز مورد لزوم میباشد زیرا در انتخاب و تعیین سرعنوانهای موضوعی باید واژهها و اصطلاحات را بطور دقیق و یکسان در نظر گرفت و نمیتوان برای بیان یک مطلب واژههای گوناگونی را بکار برد، بنابراین باید صورت موثقی از موضوعهای مختلف را در دست داشت تا کلیه کتابهای مربوط به یک مطلب تحت عنوان واحد الشکلی که مناسبترین وجه بیان آن موضوع باشد قرار گیرند.
مشهورترین این جدولها در زبانهای انگلیسی و فرانسه عبارتند از:این نوع فهرستها ثمره کار و تجربه کتابداران بیشماری است که در انواع کتابخانهها کار کردهاند و بمنزله گنجینهای از شناسائیهایگوناگون آنها میباشد و محتویات آن میتواند برای انتخاب موضوع در فهرستنگاری مورد اعتماد کامل قرار گیرد.
البته اهمیت این مسئله در کتابخانههای آموزشگاهی کوچک مانند اهمیت آن در کتابخانههای دانشگاهی یا عمومی نیست ولی در هر حال کتابداران آموزشگاهی یا معلم کتابدار باید به نحوه تدوین و طرز کار و بیان موضوعات اینگونه فهرستها عملا آشنائی داشته و به تعبیرهای آن وارد باشد و به ارجاعاتی که از یک مطلب به مطلب دیگری داده شده است توجه نماید.
البته باید اشاره کرد که در سالهای اخیر در زبان فارسی به کتابشناسیهای خوبی برخورد میکنیم که برای یادآوری فقط به ذکر چند نمونه از آنها قناعت میشود:کتابهای مناسب برای کتابخانههای دبستانی، دبیرستانی و عمومی تألیف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان-خانم میهن تفضلی و خانم فرنگیس شفا و تنظیم آقای نور الله مرادی(تهران 1349).