Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش تهیه آزمون تشخیص استعداد علمی برای دانش آموزان دوره راهنمائی تحصیلی

گزارشگر:

(13 صفحه - از 121 تا 133)

خلاصه ماشینی:

"سوالاتی که در این تحقیق بکار رفت، بطور کلی، به توانائی‌های- مرتبط هفتگانه زیر مربوطند و آزمایش نشان داد که سنجش این توانائی ها می‌تواند معیار اندازه‌گیری معتبری برای استعدادهای عمومی علمی دانش‌آموزان ایرانی در پایان دوره مشاوره و راهنمائی تحصیلی باشد. توانائی هفتگانه عبارتند از:1-استدلال(لفظی و شکلی)2-توانائی عددی3-استنباط4-تشخیص فرض5-قیاس6-تفسیر7-ارزشیابی دلیلپیشنهادهااین نوع آزمون می‌تواند به مشاوران راهنمائی تحصیلی در ایران کمک کند تا در شناخت و پیش‌بینی استعداهای علمی دانش‌آموزان بطور جدی و موثر و با اطمینان بیشتری اقدام کنند. هرچند آزمونهای استعداد علمی ممکن است بطور موثری جهت پیش‌بینی موفقیت دانش‌آموز در دروس علمی بکار روند، معهذا توجه باین نکته ضرورت دارد که بین دانش‌آموزانی که در تست امتیازات زیادمی‌آورند و آنها که کمتر امتیاز می‌آورند نباید جدائی قطعی و همشگی فرض کرد. براساس آنچه در بالا ذکر شد، شک نیست که برای انتخاب کردن دانش‌آموزانی که استعداد ذهنی بیشتری دارند باید نه تنها میزان هوش عمومی و پیشرفتهای تحصیلی آنها سنجیده شود بلکه توانائی دانش‌آموزان و تفکر انتقادی و اوضاع و احوال روانی آنها را از گذشته تا حال نیز باید مورد توجه دقیق قرار گیرد. بنابراین چون تستهای منقسمی که (1)-lanoisnemid itluM در این آزمایش بکار رفته‌اند از یک طرف اعتبار و روائی عالی برای اندازه‌گیری استعداد عمومی علمی دارند و از طرف دیگر بطور وضوح قابلیت فرق‌گذاری دانش‌آموزان با استعداد را از دانش‌آموزان کم‌استعداد دارا می‌باشند، شاید بجا باشد که نسبت به اصلاح و تصفیه نهائی این وسیله اندازه‌گیری خوش‌بین باشیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.