Skip to main content
فهرست مقالات

تحول و توسعه امکانات تحصیل در سطوح دبیرستانی و عالی در ایران دهه (51-1341)

نویسنده:

(12 صفحه - از 54 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ،مؤسسات آموزش عالی ،آموزش عالی در ایران ،عالی ،آموزش متوسطه ،سال تحصیلی ،متوسطه ،تحصیلی ،تحصیل در سطح ،تعلیمات حرفه‌ای و فنی ،رشته‌های تحصیلی ،امکانات تحصیل ،مؤسسات آموزش ،مؤسسه آموزش عالی ،آموزش حرفه‌ای ،دانشگاهها و مؤسسات آموزش ،تعلیمات حرفه‌ای ،افزایش دانشجویان ،ادامه تحصیل ،تعلیمات متوسطه ،حرفه‌ای ،دانشگاه تهران ،نظام جدید ،دهه اخیر ،مؤسسه آموزش ،موسسات آموزش عالی ،دانشجویان کشور ،مجموع دانشجویان کشور ،سطح عالی ،راهنمائی تحصیلی

خلاصه ماشینی:

"مقایسه نظام جدید آموزش متوسطه با آنچه که تاکنون برقرار بوده است، گذشته از بوجود آمدن بخش جامع، یک تفاوت و تغییر بنیادی و جالب را نشان میدهد و آن حدوث تحول در وضعی است که تاکنون محور اصلی آموزش متوسطه بوده است: نظام نوین آموزش و پرورش بر مدار راهنمائی تحصیلی است و بنابراین تنها بخشی از دانش آموزان متوسطه بخ جانب آموزش نظری و در نتیجه تحصیلات دانشگاهی هدایت خواهند شد، در حالیکه تا کنون تعلیمات متوسطه صرفا یا لااقل به طور عمده جنبه عمومی و نظری داشته است و در حاشیه آن یک دستگاه آموزش حرفه‌ای (با وجود قدمت آغاز آن)معمولا با خط مشی متغیرو بدون برخورداری از اقبال عمومی و یا اعتبار قابل ملاحظه اجتماعی به جریان نوسانی خود ادامه میداده است. بنا به همین علل هزینه سرانه تعلیمات حرفه‌ای و فنی که در مقابل تعلیمات عمومی متوسط بیش از پنج هزار برابر بود در دهه 1351-1341 در جهت تقلیل سیر کرده و بالاخره به نصف رسیده است(از 25000 ریال به حدود 11000 ریال) از لحاظ فراهم آمدن امکانات ادامه تحصیل برای جوانان شاغل در اقتصاد و صنعت باید از اهمیت ایجاد دوره‌های شبانه آموزش حرفه‌ای و فنی سخن گفت که از سال 1348 آغاز شده است و در سال 1351 بالغ به 5000 نفر هنرجوی شبانه را در خود جای داده است. این جهش بی‌سابقه یا افزایش سه برابر و نیم تعداد دانشجویان در فاصله سالهای 51-1341 یا افزایش چهار برابر تعداد پذیرفتگان و باز سه برابر و نیم شدن تعداد دانش آموختگان(3582 در 41-1340 در مقابل 12566 در سال تحصیلی 50-1349)معلول بوجود آمدن مؤسسات آموزش عالی جدیدی بوده است که‌ خود به بهترین وجه تبیین تحول یاد شده در دهه اخیر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.