Skip to main content
فهرست مقالات

تحول و توسعه امکانات تحصیل در سطوح دبیرستانی و عالی در ایران دهه (51-1341)

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 54 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : تحول و توسعه امکانات تحصیل، امکانات تحصیل در سطوح دبیرستانی، توسعه امکانات تحصیل در سطوح، مؤسسات آموزش عالی، آموزش عالی، دبیرستانی، تحول، نظام جدید آموزش متوسطه، حرفه‌ای، آموزش متوسطه

خلاصه ماشینی: "مقایسه نظام جدید آموزش متوسطه با آنچه که تاکنون برقرار بوده است، گذشته از بوجود آمدن بخش جامع، یک تفاوت و تغییر بنیادی و جالب را نشان میدهد و آن حدوث تحول در وضعی است که تاکنون محور اصلی آموزش متوسطه بوده است: نظام نوین آموزش و پرورش بر مدار راهنمائی تحصیلی است و بنابراین تنها بخشی از دانش آموزان متوسطه بخ جانب آموزش نظری و در نتیجه تحصیلات دانشگاهی هدایت خواهند شد، در حالیکه تا کنون تعلیمات متوسطه صرفا یا لااقل به طور عمده جنبه عمومی و نظری داشته است و در حاشیه آن یک دستگاه آموزش حرفه‌ای (با وجود قدمت آغاز آن)معمولا با خط مشی متغیرو بدون برخورداری از اقبال عمومی و یا اعتبار قابل ملاحظه اجتماعی به جریان نوسانی خود ادامه میداده است. بنا به همین علل هزینه سرانه تعلیمات حرفه‌ای و فنی که در مقابل تعلیمات عمومی متوسط بیش از پنج هزار برابر بود در دهه 1351-1341 در جهت تقلیل سیر کرده و بالاخره به نصف رسیده است(از 25000 ریال به حدود 11000 ریال) از لحاظ فراهم آمدن امکانات ادامه تحصیل برای جوانان شاغل در اقتصاد و صنعت باید از اهمیت ایجاد دوره‌های شبانه آموزش حرفه‌ای و فنی سخن گفت که از سال 1348 آغاز شده است و در سال 1351 بالغ به 5000 نفر هنرجوی شبانه را در خود جای داده است. این جهش بی‌سابقه یا افزایش سه برابر و نیم تعداد دانشجویان در فاصله سالهای 51-1341 یا افزایش چهار برابر تعداد پذیرفتگان و باز سه برابر و نیم شدن تعداد دانش آموختگان(3582 در 41-1340 در مقابل 12566 در سال تحصیلی 50-1349)معلول بوجود آمدن مؤسسات آموزش عالی جدیدی بوده است که‌ خود به بهترین وجه تبیین تحول یاد شده در دهه اخیر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.