Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم آموزش متوسطه

سخنران:

ISC (7 صفحه - از 6 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : آموزش متوسطه، مفهوم آموزش متوسطه، تعلیم و تربیت، جوانان، مدارس متوسطه، ایران، آموزش متوسطه و مدرسه متوسطه، تربیت جوانان در مرحله متوسطه، مرحله، دار الفنون، برنامه، سخن، اقتصادی، بحث آموزش متوسطه، اجتماعی، برنامه آموزش متوسطه، ایران سخن از آموزش متوسطه، دوره آموزش متوسطه، ذهن، استعداد، مسائل تربیتی بحثی کهنه، مفهوم آموزش متوسطه در فرهنگ، تعلیم و تربیت جوانان، هدفهای تعلیم و تربیت، آموزش دوره متوسطه، آموزش متوسطه در اذهان، مسائل تعلیم و تربیت ایران، مسائل تربیتی ایران، علمی، دانشکدده علوم تربیتی

خلاصه ماشینی: "قدر مسلم این است که پیشقدمان تعلیم و تربیت ایران در حدود یکقرن پیش از این مفهوم آموزش متوسطه را به صورتی که در فاصله مدت یکهزار سال پیش در اروپای غربی نشو و نما یفته بود و بی‌توجه به سنتها و سوابق فرهنگی ایران از مغرب زمین اقتباس کردند و به مزرع فرهنگ ایران منتقل ساختند و چون رعایت شرایط آب و هوا و اقلیم فرهنگی و حوایج مدنی و اقتصادی ایران را منظور نظر نداشتند ثمراتی را که آنان از این مرحله مهم آموزشی منظور داشتند در یکقرن گذشته تحقق نیافته است. نخست باید آموزش متوسطه در نظام جدید را مرحله مستقلی از مراحل رشد و نمو نوجوانان محسوب داشت و برنامه این دوره را به طریقی تنظیم کرد که اکثریت جوانان برای تصدی خدمات اجتماعی و اقتصادی آماده شوند و از عهده بهره‌برداری از منابع وسیع کشور برآیند. معلم متوسطه نباید تصور کند که مخزنی از علم و هنر است و فقط مسئولیت انتقال محتویات ذهن خود را به ذهن شاگردان دارد تا موجبات زینت دادن و آرایش کردن ذهن آنان را فراهم سازد بلکه با تسلطی که به مسائل اجتماعی و اقتصادی این عصر و همچنین شناسائی که به موضوع کار خود یعنی طبیعت شاگردان و دستگاه تفکر آنان دارد باید آنانرا یاری کند تا عقل خود را آزادانه بکار اندازند و درباره مسائل مورد علاقه خود بیندیشند و مفاهیم و تصورات علمی و اخلاقی خود را بر بنیاد مشاهده و تحقیق شخصی استوار سازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.