خلاصه ماشینی:
بانگاه کلی به وضعیت خاص کودکان استثنایی به تعبیری که پیشتر بدان اشاره گردید، و باتوجه به نیازهای خاص آنان، اعم از نیاز به نیروی انسانی مجرب و ورزیده و وسایل آموزشی و کمک آموزشی، و با در نظر گرفتن شرایط جغرافیائی، اجتماعی، و اقتصادی کشورو توزیع این کودکان در شهرها و روستاهای دور و نزدیک و پذیرفتن ضرورت آموزش و پرورش استثنایی، برای تعلیم و تربیت این کودکان عمدتا دو راه بیشتر به نظر نمیرسد، اول آنکه کودک یا کودکان استثنایی در هر نقطه و مدرسهای که هستند بمانند و امکانات، اعم از کارشناسان متخصص و معلمان ویژه و وسایل و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در آن محل فراهم گردد 9 .
در پی آغاز فعالیت این دفتر، مراکز و مدارس متعددی در نقاط مختلف کشور برای تعلیم و تربیت کشور کودکان استثنایی شروع بکار کردند، مطابق گزارشهای رسمی وزارت آموزش و پرورش ده سال پس از تاسیس دفتر مذکور، یعنی در سال 1357 حدود 8000 دانشآموز استثنایی (عمدتا عقبمانده ذهنی، نابینا، ناشنوا، ناسازگار و تیزهوش)تحت پوشش دفتر مذکور مشغول تحصیل بودند.
واقع این است که با توجه به ماهیت امر آموزش و پرورش استثنایی که با تولد کودک استثنایی آغاز میگردد و تا پایان حیاتش میبایست همراه او باشد، وجود سازمان مستقلی که مسئولیت شناسایی و آموزش و پرورش و بازپروری، ارشاد و هدایت کلیه افراد استثنایی را بر عهده داشته باشد کاملا ضرورت و اجتناب ناپذیر است، و تنها در این صورت است که هزاران خانواده که خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند از نگرانی و سرگردانی رها شده و در جامعه ما گامی دیگر در تحقق آرمانهای مقدس قانون اساسی جمهوری اسلامی برداشته میشود.