Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش مشارکتی، رهیافتی برای کندوکاو در مسائل آموزشی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 87 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : پژوهش مشارکتی، روستائی، اجتماعی، روستائیان، پژوهشگر، مسئله، آموزش بزرگسالان، توسعه روستائی، توسعه، طرح

خلاصه ماشینی: "از آنجا که پژوهش مشارکتی در رابطه باتحقیقات آموزشی توسعه یافته است، در این مقاله سعی شده ابتدا بااشاره به کوششهای مربوط به تحقیقات آموزشی، مفهوم پژوهش مشارکتی مورد نظر قرار گیرد، سپس شیوه‌های پژوهش مشارکتی بیان گردد و کاربرد آنها باختصار بحث شود 3 . در این کوششها به منظور انجام تغییرات اجتماعی، از طریق شناخت مسائل، بامشارکت افراد مبتلا به این مسائل، سعی برآن بوده است که علاوه برآگاهی یافتن از مسائل اصلی ایجاد کننده مسئله مورد نظر، راهها و گزینه‌هائی که به کمک آنها می‌توان مسئله را از میان برداشت، شناسائی شود. در فراگرد انجام این روش پژوهش، افراد مرتبط بامسئله، نسبت به عوامل اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی بوجود آورنده آن، آگاهی می‌یابند، و اینخود آگاهیموجب می‌شود که برخی از شرایط لازم برای از میان برداشتن مسئله فراهم شود. در این رابطه دست‌اندرکاران آموزش بزرگسالان(از جمله پائولوفرر)، و سایر افراد مرتبط بامطالعات اجتماعی، برآن شدند که جهت یافتن یک شیوه پژوهش و آموزش که به کمک آن بتوان بطور عملی نسبت به آموزش بزرگسالان و حل مسائل حاد کم‌کاری و بیکاری پنهان اقدام شود، کوشش کنند و در این جهت، علاوه برشیوه‌های کلاسیک، راههائی را در عمل مورد تجربه قرار دهند. باتوجه به این امر و براساس تجربیات حاصل از مطالعات عملی در زمینه‌های مختلف اجتماعی که ابتدا در کشورهای جهان سوم و سپس در نقاط دیگر جهان انجام شده است، بااستفاده از چارچوب نظری رشته‌های علوم اجتماعی، اصول و روش پژوهش مشارکتی تدوین یافته است. باتوجه به اینکه از طریق مشارکت مستقیم افراد در تبیین مسئله و تحلیل آن، شناخت جمعی از عوامل بوجود آورنده و راه‌حل آن بدست می‌آید، می‌توان پژوهش مشارکتی را فراگردی برای یادگیری افراد ذیربط قلمداد کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.