Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت ارزیابی مستمر از تامین نیازهای اساسی و بهداشت روانی دانش آموزان

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 6 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : مدرسه، نیازهای اساسی و بهداشت روانی، دانش‌آموزان، روانی، بهداشتی، تامین نیازهای اساسی، بهداشت روانی دانش‌آموزان، کودکان، امنیت روانی دانش‌آموزان مدارس، تربیتی، نیازهای زیستی و امنیت روانی، مازلو، امنیت روانی، کلاس، اسلامی، ثبات عاطفی و امنیت روانی، نیازهای زیستی، نیازهای اساسی، معلمین، ثبات عاطفی، انسان، رفتار، اجتماعی، تامین نیازهای کمبود دانش‌آموزان، رشد، تعارض، مازلو نیازهای اساسی انسان، نیازهای زیستی دانش‌آموزان مدارس، sdeeN، تامین نیازهای زیستی کودکان

خلاصه ماشینی: "اگرچه مسائل مربوط به تغییر نظام آموزشی، تربیت معلم، برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، تحلیل محتوای دروس و دهها مسئله مهم دیگر نظیر مسائل رفتاری و اخلاقی دانش‌آموزان، از جمله مسائل بسیار مهم آموزش و پرورش کشور بوده و مستلزم غور و تفحص و تحقیق است، اما به عقیده نگارنده این سطور، توجه به دانش‌آموز و نیازهای اساسی و ابتدائی او همچنان از اهم مسائل بوده و در راس برنامه‌های تربیتی قرار می‌گیرد، زیرا بسیاری از رفتارهای نامطلوب دانش‌آموزان، عدم شکوفایی استعدادها و افت تحصیلی و غیره عمدتا به دلیل عدم توجه کافی به اساسی‌ترین نیازهای آنان است. یک توالت سالم و بهداشتی برای هرکلاس حدودا 30 نفری حداقل امکانی است که باید در نظر گرفته شود، بخصوص آنکه در مدارس ما بذل توجه به این مهم نه تنها از حیث تامین نیازهای اساسی دانش‌آموزان و در نظر گرفتن بهداشت جسمی و روانی آنان امری کاملا ضروری است، بلکه از جهات مختلف تربیتی و پیشگیری از بدآموزی‌های احتمالی و هدایت دانش‌آموزان در امر رعایت پاکی و پاکیزگی، و طهارت به منزله مقدمه عبادت، می‌بایست فوق العاده مورد توجه قرار گیرد. اگرچه راه حل اساسی برای این معضل مهم همانا تجهیز و تامین امکانات بهداشتی مورد نیاز مدارس مطابق معیارهای تعیین شده است، اما به دلایل گوناگون از جمله مشکلات مربوط به سازگاری شخصی و اجتماعی بسیاری از دانش‌آموزان کلاس اول دبستان، بویژه در هفته‌ها و ماههای اول ورود به مدرسه، شایسته است برنامه آموزشی مدارس به گونه‌ای تنظیم شود که با هدایت و نظارت اولیاء مدرسه، زنگ تفریح یا زمان استراحتکلاس اولی‌هاحدود ده دقیقه زودتر از دیگر کلاس‌ها شروع شود، تا این نونهالان دبستان ضمن داشتن فرصت کافی برای استفاده از امکانات بهداشتی و آبخوری‌های مدارس، بدون آزردگی خاطر و تنش‌های روانی وارد کلاس بعدی شده و در زنگ آخر به دور از تجارب ناخوشایند، مدرسه را ترک کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.