Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل نظریه های مربوط به کجرویهای اجتماعی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 55 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : کجروی، اجتماعی، کجرویهای اجتماعی، روانی، انحراف، جامعه، مجرمین، نظریه‌های روانشناختی کجروی، نظریه‌های مربوط به کجرویهای، قانون

خلاصه ماشینی:

"در عین‌حال اگر قرار باشد انواع بدن را به سه دسته تقسیم کرده و به هرکدام انحرافاتی را نسبت دهیم، پس تکلیلف میلیونها انسانی که جزء این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند اما منحرف و مجرم نیستند چیست؟سرانجام اینکه در نظریه‌های زیست‌شناختی نقش فرهنگ را در چگونگی رفتار مردم به چیزی نگرفته‌اند، حال آنکه ویژگیهای ثابت مادرزادی، هیچگاه مبین جامعی برای توجیه اشکال رفتار انسانی که برحسب نوع فرهنگ تغییر می‌کند، نیست‌{O9O}. مرتن که منشاء انحراف را در فرهنگ و ساختار اجتماعی (و نه در شکستهای افراد منحرف)جستجو می‌کند، می‌گوید این جامعه است که از طریق شکاف و نارسائی بین اهداف مقبول خود و روشهای مجاز رسیدن به آن اهداف، فشار عظیمی را بر مردم تحمیل می‌کند و آنها را به جای همنوائی به کجروی وا می‌دارد. د. نظریه انگ‌زنی 1 هواردبکر{O14O}صاحبنظر اصلی این دیدگاه اظهار می‌دارد که گروههائی در جامعه توانائی آن را دارند که سایر گروهها را به همنوائی با هنجارهای خود وادار ساخته و تعریفهای خویش از انحراف و کجروی یا همنوائی و بهنجاری را بر دیگر مردم که لزوما با آنها هم عقیده نیستند تحمیل کنند. منظور این است که گروههای اجتماعی از طریق تدوین قوانینی که تخطی از آنها انحراف محسوب می‌شود و بوسیله اعمال اینگونه قوانین در مورد گروهی خاص از مردم و اطلاق برچسبناهمنوایانبه آن گروه، کجروی را می‌آفرینند. {O16O}بعلاوه، در عین اینکه غالبا اثرات انگ‌زنی را در قالبتنزل مقام 3 شخص کجرو بررسی کرده‌اند{O17O}، تحقیقاتی که توسط دیگران انجام گرفته نشان دهنده این است که ناهمنوائی تحت شرایط خاصی نه تنها موجب کسرشان و کاهش نفوذ شخص نشده، بلکه آن را تقویت کرده و افزایش نیز داده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.