Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی به نقش هویت فرهنگی در نظام آموزشی

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 2 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : توسعه، نظام آموزشی، هویت فرهنگی، اجتماعی، جامعه، تمدن، غربی، آموزش و پرورش، تجدد، مدرسه

خلاصه ماشینی:

"توجه به این رابطه مفهومی حائز اهمیت بسیاری در مطالعه روابط بین ایران و اروپا و ایجاد نظام آموزش رسمی جدید به ویژه آموزش عالی از نوع غربی است که می‌توان آن‌را به جهان سوم خصوصا کشورهای مسلمان نیز تعمیم داد. آیا می‌توان آن‌را بدون فراموش کردن این آموخت؟ 1 این همه برای رسیدن به این نتیجه‌گیری است که به‌طور کلی در شرایط تعامل فکری بین جهان صنعتی-سرمایه‌داری و جهان سوم که امروزه، به نام بحث شمال و جنوب معروف است، هریک از مفاهیم فرهنگی، توسعه و تجدد توسط معانیو تعاریف متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است که در نتیجه نوعیسوء تفاهم مهم را به وجود آورده است. ENAHPMIRT NOSIAR به این منظور، تقدیس یکی از عناصر اساسیاسطوره پیشرفتیعنی توسعه نیروی کار و تولید متغیر، به عنوان یک طرح و پروژه اساسی تجدد و تمدن مطرح گردید و نظام آموزش رسمی نوع غربی وسیله و هدف این فراشد و روند قرار گرفت. نمای ارتباطی هویت فرهنگی حال، چنانچه توسعه را مترادف با بکارگیری و بهره‌وری از حیات بالقوه هر جامعه‌ای در ساخت زمان و مکان در نظر بگیریم؛در بطن آن، خلاقیت و نبوغ هریک از افراد میسر گردیده و این توسعه مطمئنابا تأکید بر رشد کمی امکانات، می‌بایست هم‌زمان پاسخگوی ارزشها و فضیلتهای جمعی باشد، لذا پاسخگویی به ارزشها و فضیلتهای اجتماعی و تجزیه و تحلیل ساختار انسان‌شناسی توسعه هنگامی که بر داده‌های تاریخی استوار باشد از عمق بیشتری برخوردار خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.