Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی آموزشی چه هست و چه نیست؟

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 117 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی ،ارزش ،ارزشیابی آموزشی ،اطلاعات ،امتحان ،ارزیابی ،برنامه ،پاسخگویی ،برنامه آموزشی ،ارزیابی تعیین ارزش عملکرد یادگیرنده ،پژوهش ،قضاوت ،فعالیت ،معلم ،مجری ارزشیابی ،آزمون ،مدارس ،تعریف ،اطلاعات جمع‌آوری ،جمع‌آوری ،عملکرد ،فرد فرد یادگیرندگان جمع‌آوری ،جمع‌آوری اطلاعات ،دانش‌آموزان ،سنجش ،تعاریف مفاهیم ارزشیابی آموزشی ،هدفهای آموزشی ،تصمیم‌گیری ،ارزیابی عملکرد یادگیرندگان کلاس استفاده ،عمل اندازه‌گیری

خلاصه ماشینی:

"تفاوت عمده روش تایلر با سایر روشها در این است که وی به بیان واضح و روشن هدفهای آموزشی برنامه، قبل از اجرای عمل ارزشیابی توجه می‌کند و معتقد است که مجری ارزشیابی باید به برنامه‌ریزان کمک کند تا بتوانند رفتارهای موردنظر را که انتظار می‌رود در اثر اجرای برنامه آموزشی در رفتار یادگیرندگان شرکت‌کننده در برنامه به وجود آید مشخص سازد. شکل جامع‌تر این تعریف در کتاب استافیل‌بیم و شینک‌فیلد(1985، ص 159)به صورت زیر بیان شده است:ارزشیابی عبارت است از فرایند تعیین کردن 2 ، به دست آوردن 3 و فراهم ساختن 4 اطلاعات توصیفی و قضاوتی در مورد ارزش و مطلوبیت هدفها، طرح، اجرا و نتایج به منظور هدایت تصمیمگیری خدمت به نیازهای پاسخگویی و 5 درک بیشتر از پدیدهای مورد بررسی 6 . این تعریف ارزشیابی را فعالیت مستمر سه مرحله‌ای می‌داند:مرحله اول تعیین کردن(فعالیتهایی نظیر مشخص، کردن، تعریف کردن و واضح کردن که تصمیم‌گیرندگان به آنها نیاز دارند)؛مرحله دوم به دست آوردن(جمع‌آوری، سازمان دادن و تجزیه و تحلیل اطلاعات)؛و مرحله سوم فراهم ساختن(ترکیب اطلاعات جمع‌آوری شده به شیوه‌ای که در هدفهای ارزشیابی مورد استفاده قرار گیرند). ارزشیابی و ارزیابی 1 به منظور پی‌بردن به میزان موفقیت یادگیرنده(یادگیرندگان)در رسیدن به هدفهای آموزشی موردنظر، باید توانایی هر فرد یادگیرنده در جریان آموزش و همچنین در پایان آموزش مورد اندازه‌گیری قرار گرفته و سطح موفقیت وی در رسیدن به هدفهای تعیین شده مشخص گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.