خلاصه ماشینی:
در این مقاله به نظریات متفکرانی مانند«پیاژه»، «فروید» و«پاولف»درباره حافظه بشر اشاره شده است؛با توضیح مبانی بیولوژیکی قدرت یادآوری انسان سعی بر آن است که عملکرد مغز و اعصاب به هنگام یادآوری مطلب مشخص و تأثیر عواملی از قبیل ترکیبات بیوشیمیایی در فرایند حافظه روشن گردد و نیز درباره پدیدههای ذهنی، مانند تداعی، تحلیل علمی از دیدگاه روانشناسی ارائه شود.
این تجربیات ممکن است از نظر تعیین دقیق آن بخش مغز که در ایجاد و توانایی حافظه نقش اساسی داردو پیبردن به چگونگی عملکرد بخش مذکور در ارتباط با توانایی حافظه، قابل توجه باشد ولی این موضوع که به طور کلی استعداد یادآوری مطالب مربوط به زمان گذشته نیز مبنای کارکرد مغز استوار است، نکته تازهای نیست و از مدتها پیش آشکار شده است.
ب. بازشناسی و تولید موضوع یادآوری در این مرحله از یادآوری، تغییرهای مادی و شیمیایی مغز نقش بسزایی دارد و نشریه علومتربیتی در نتیجه تأثیر همین تغییرات مادی و شیمیایی مغز است که یادآوری مطالب قبلی ممکن میگردد.
برای روشن شدن این مطلب و کلیه عوارضی که موجب فراموشی میگردد و توانایی یادآوریهای مغز را از بین میبرند لازم است که اختلالات حافظه به طور جداگانه مورد بحث قرار گیرد: اختلالات حافظه اختلال حافظه و فراموشی حاصل از آن پیوستگی و وحدت خصال فرد را از بین میبرد و پایداری رفتار آدمی را مختل میسازد و احتمال دارد همین امر به اختلالات شخصیتی نیز بینجامد.
ب. ارتباط دادن موضوع یادگیری با مفاهیم و مطالب دیگر، موجب میشود تا یادآوری آنها آسان گردد و از این طریق، میتوان تقویت حافظه و دیرپایی آموختهها را فراهم آورد.