Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در جهت رواسازی هوش آزمای تهران استنفرد- بینه

گزارشگر:

(25 صفحه - از 115 تا 139)

خلاصه ماشینی:

"مقصود اصلی پژوهش حاضر که در حقیقت بخشی از مراحل استاندارد شدن مقیاس تهران-استنفرد-بینه( BST )را با هدف تهیه مقدمات لازم برای دستیابی به فرم نهایی استانداردشده مقایس مذکور(برای سنجش توانش استدلال عمومی کودکان 8 تا 12 ساله)در بر می‌گیرد، تهیه پاسخ برای این پرسش است که«آیا کارکرد مجموعه سؤاهایی که در مقیاس هوش‌آزمای انفرادی تهران-استنفرد-بینه برای هر گروه سنی درنظر گرفته شده با سازه‌ای که بر پایه نظریه‌های موجود هوش کلی نامیده می‌شود رابطه دارد؟»نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مجموعه سؤالهای این مقایس علاوه بر روایی عاملی و روایی تفکیکی دارای روایی پیش‌بینی نیز هست. مقصود اصلی پژوهش حاضر، که در حقیقت بخشی از مراحل استاندارد شده مقیاس BST را با هدف تهیه مقدمات لازم برای دستیابی به فرم نهایی استانداردشده مقیاس مذکور(برای سنجش توانش استدلال عمومی کودکان 8 تا 12 ساله)در بر می‌گیرد، تهیه پاسخ برای این پرسش است که: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نشریه علوم‌تربیتی آیا کارکرد مجموعه سؤالهایی که در هوش‌آزمای تهران-استنفرد-بینه برای هر گروه سنی در نظر گرفته شده با سازه‌ای که بر پایه نظریه‌های موجود«هوش کلی» نامیده می‌شود رابطه دارد؟ تهیه پاسخ برای این پرسش، در حقیقت بخشی از فرایند رواسازی مقیاس‌ BST و زیربنای منطقی پرسش و پژوهش یکی از مراحل مختلف استاندارد کردن تست، یکی از مسائل بسیار مهم تعیین این نکته است که تست موردنظر تا چه حد رواست. برای روشن‌تر شدن مسأله روایی پیش‌بینی مقیاس‌ BST ، ضرایب همبستگی هوش آزمای تهران استنفرد-بینه با معدل دروس(و نه نمره‌های تک‌تک دروس)در پایه‌های تحصیلی مختلف که از یک سال تا سه سال پس از اجرای‌ BST به دست آمده(با مراجعه به مدارس مختلف که تعداد آنها در حدود 200 بوده)برای هر گروه دختر و پسر در جدول 12 نشان داده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.