Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشهای اخلاقی در نظریه های مختلف روان شناسی

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 1 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : ارزشهای اخلاقی، کودک، نظریه، اجتماعی، هنجار، روانی، رفتار، پیاژه، داوری اخلاقی، رشد

خلاصه ماشینی:

"خلاصه آنکه، نظریه تحلیل روانی مبدأ ارزشهای اخلاقی را اجتماعی و بیرونی می‌داند و درمورد چگونگی درونی شدن آنها نیز به همانندسازی، یعنی جریان پویا ولی ناخودآگاه انتقال ارزشی از خانواده به نظام درونی فرد استناد می‌کند. تفاوت دیگر آنها این است که از نظر رشد شناخت، احساس گناه در مفهوم واقعی آن یک نوع انتقاد اخلاقی از خود است و فرد برای اینکه بتواند از خود چنین انتقاد کند باید مجهز به ارزشهای تکامل یافته و درونی داوری اخلاقی باشد. ولی کوهلبرگ(1969)به دو علت، نتایج را مورد سوال قرار داده است:یکی اینکه توجه به نیت در داوری اخلاقی کودک می‌توان مفاهیم مختلف داشته باشد؛دیگر آنکه تحقیقات مشابه نتایج مشابه پژوهش باندورا را نشان نمی‌دهند. حال، این موضوع مطرح می‌شود که چنین آمیزه‌ای از شناخت، اخلاق، احساس و انگیزه چگونه انسجام می‌یابد و درونی شدن آن بر مبنای چه فرایندهایی است؟ هوفمان(1983)، خود، سوال را به این صورت مطرح می‌سازد:کدام تجربیات اولیه زندگی است که فرد را به موقعیت تعارض‌آلود(تعارض میان انگیزه و خواست فردی و رفتار مطابق هنجار)احساس می‌سازد؟اگر روانکاوی کشاکش نیروهای متضاد درونی و موقعیت ادیپی را عنوان می‌کند، هوفمان به تجربیات اولیه اجتماعی شدن و به ویژه شیوه‌های تربیتی مورد استفاده پدر و مادر در آموزش دستورات رفتاری استناد می‌جوید. از سوی دیگر چه اخلاق به صورت پویایی تعارضهای انگیزشی مطرح شود، مانند نظریه هوفمان، و چه مطابق با نظریه‌های شناختی-ساختاری، توجه به نظام استدلال در درک روابط اجتماعی و ساختار رفتار با دیگران باشد، در هر صورت، این انتقاد کلی وجود دارد که میان هنجار یا ارزش با رفتار اخلاقی همخوانی کامل وجود ندارد ونمونه‌های ناهمخوانی در جوامع کنونی رو به ازدیاد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.