Skip to main content
فهرست مقالات

چگونگی پیدایش مدارس فنی و حرفه ای در جهان

نویسنده:

ISC (42 صفحه - از 63 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : حرفه‌ای ،آموزش ،مدارس ،صنایع ،آموزش و پرورش ،صنعتی ،تعلیم و تربیت ،اروپا ،آموزش فنی ،قرن بیستم ،ایران ،تاریخ آموزش و پرورش ،مدارس فنی ،تاریخ ،آلمان ،آموزش متوسطه ،متوسطه ،برنامه ،تاریخ تعلیم و تربیت ،آمریکا ،نظام آموزشی ،غرب ،جنگ جهانی ،اوایل قرن بیستم ،گسترش ،نظام ،تهران ،انقلاب صنعتی ،وزارت آموزش و پرورش ،تعلیم و تربیت جهانی

خلاصه ماشینی:

"از عوامل عمده، یکی آن بود که بازرگانان انگلیسی بر اثر روابط تجاری خود با مستعمرات، سرمایه‌های هنگفتی را کسب کرده بودند که می‌خواستند آن را در ساختن ماشین‌آلات و کارخانه‌های جدید به کار اندازند، و دیگر اینکه انگلستان دارای بازارهای وسیعی جهت فروش کالاهای خود در آسیا و آمریکا بود و با داشتن بزرگترین ناوگان تجاری جهان، به راحتی مواد خام را از مستعمرات حمل کرده، کالای ساخته شده را به آنجا صادر می‌نمود علاوه برآن دراین کشور مقادیر زیادی مواد خام مانند آهن و زغال‌سنگ که برای ساختن و راه‌اندازی ماشینهای جدید مورد نیاز بود، وجود داشت که همه در وقوع نخستین اختراعات و همچنین ماشینی شدن صنایع انگلستان کاملا مؤثر بودند. اما در آمریکا تا به اجرا در آمدنقانون مریل 1 در سال 1862 م از آموزش حرفه‌ای در مدارس خبری نبود، و البته این امر نیز بدون دلیل نبود؛زیرا اولا این کشور از آب‌وهوا و خاک مناسب برای کشاورزی برخوردار بود، منابع طبیعی بسیاری مانند معادن، جنگلها، دریاها و مواد خام وجود داشت و علاوه برآن نیروی انسانی مورد نیاز نیز از طریق مهاجران کارآمد و ماهر تأمین می‌شد. (نشریه شماره 30 دفتر پژوهش نظام‌های آموزش جهانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و وزارت آموزش و- به‌طور کلی در سالهای اخیر، آموزشهای فنی و حرفه‌ای به جهت نقشی که در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع دارند و همچنین به دلیل تحولات گسترده و سریعی که در علوم و تکنولوژی صورت می‌گیرد، مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.