Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت اخلاقی در آموزشگاه

نویسنده:

(18 صفحه - از 105 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : آموزشگاه ،تربیت اخلاقی در آموزشگاه ،تربیت اخلاقی ،کودکان ،رفتار ،تربیت اخلاقی دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان ،وجدان اخلاقی ،تنبیه ،معلم ،پیاژه ،قواعد ،اجتماعی ،رفتار اخلاقی ،تکلیف ،رعایت اصول و قواعد اخلاقی ،قواعد اخلاقی ،بزرگسالان ،قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی ،تربیت اخلاقی شاگردان ،اصول اخلاقی ،تقویت رفتار اخلاقی شاگردی ،انسان ،حق ،اصول ،معلم عمل ضد اخلاقی دانش‌آموزان ،تأثیر معلم در تربیت اخلاقی ،محیط ،رفتارهای ضد اخلاقی ،تحول قضاوت اخلاقی

خلاصه ماشینی:

"چه نوع گفتگوهایی در ارتباط با مسائل اخلاقی مطرح می‌گردد؟ شک نیست که کودکان و نوجوانان سوابق رفتاری مشخص و نگرشهای متفاوتی را درباره قواعد و اصول اخلاقی از خانواده و سایر نهادهای اجتماعی با خود به آموزشگاه می‌آورند و با توجه به آن رفتارها و نگرشها یکدیگر را در گروه‌های همگن پایدار و یا گذار تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای این منظور، ضمن کاربرد فنون شرطی کردن عاملی که متناسب با موارد مشخصی باشد، باید به دو نکته دقیقا توجه داشت؛یکی تأثیر انتظار دانش‌آموز از تقویت و همچنین برداشت او از تقویت اعمال شده و دیگری تحول قضاوت اخلاقی کودک که طبق نظریات پیاژه 10 در ارتباط با تحول و مراودات اجتماعی او می‌باشد. در پایان مبحث تنبیه به دو نکته دیگر اشاره می‌کنیم:اول آنکه آزرین و هولز 1 طی تحقیقی نشان داده‌اند که اگر تنبیه در ابتدا خیلی ملایم باشد و به تدریج بر شدت آن افزوده شود دراین صورت اثر خود را در اصلاح رفتار از دست خواهد داد زیرا کودک به تدریج به آن عادت می‌کند و آنرا جزئی از موقعیتی که با آن درگیر می‌شود به حساب می آورد. ولی همه چیز بستگی به این دارد که آیا معلم به عنوان رهبر قابل تقلید از طرف شاگردانش پذیرفته شده است یا نه؟آیا شاگردان او را همچون فردی که دارای نقشی اجتماعی است در نظر می‌گیرند، یا نه عنوان فردی ممتاز که آنان را به خود جذب می‌کند؟خطر به خصوص موقعی وجود دارد که معلم بخواهد برای کمک به رشد تکامل اخلاقی شاگردانش معیارهایی را ارائه دهد که بالاتر از معیارهایی است که درحال حاضر خودش معتقد است و با آنها زندگی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.