Skip to main content
فهرست مقالات

نقش الگودهی معلم در روند تعلیم و تربیت کودکان دبستانی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 151 تا 162)

کلید واژه های ماشینی : معلم، نقش الگودهی معلم، کودکان، الگو، دانش‌آموزان، الگودهی معلم در روند تعلیم، الگودهی معلم در روند رشد، تربیت کودکان دبستانی، رفتار، یادگیری دانش‌آموزان از طریق الگو

خلاصه ماشینی: "از آنجا که دانش‌آموزان در هر لحظه شاهد رفتارها و اعمال الگوهای مختلف اعم از پدر و مادر، خواهران، برادران، همکلاسیها و معلمان در محیط پیرامون خود می‌باشند، چنین امیدواری می‌دهد که به نقش الگودهی معلم در جریان تعلیم و تربیت کودکان به ویژه در دوره دبستان که از حساسیت خاصی برخوردار است اهمیت داده شود. بسیاری از معلمان الگو قرار دادن رفتاری که از آن صحبت می کنند، مواجه با شکست می‌شوند و نمی‌توانند عمل خود را به درستی نشان دهند و اینها معلمانی هستند که از دانش‌آموزان خود در مقابل کلاس و دیگر کودکان مرتب انتقاد می کنند و این قضاوت خود را در کلاس، صف و در موقعیتهای دیگر علنی می‌کنند. کودکان دراین سنین نسبت به خشونتهای کلامی معلم حساس هستند و اگر معلم محتاط نباشد، ممکن است بیان لطفا حالا مزاحم نشو، صبر کن الان میام، به صورت خوبی تفهم نشود و به معنایولم کن، برو کنار و حتی گمشو تلقی گردد(گودو بروفی، 1 ص 140)برای اجتناب از چنینالگوی یادگیری تلویحی، معلمان باید از نظر عاطفی خود را برای مواجه با سؤالات دانش‌آموزان و علائق آنها آماده نگه می‌دارند. معلم در اینگونه مواقع باید به نقش الگودهی خود در جریان کار و عمل هشیار باشد و توجه دقیق به گفته‌ها و نشان دادن علاقه‌مندی به موضوعات و کارهای مطرح شده، در واقع توجه به دیگران و پاسخ‌دهی مسئولانه به سؤالات دیگران، عادت به برقراری ارتباط صحیح در خوب شنیدن و خوب دیدن پاسخ گفتن را الگو و سرمشق دانش آموزان خود قرار دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.