Skip to main content
فهرست مقالات

سیستم نشانگرهای آموزشی و کاربرد آن در تحلیل کارآیی دانشگاهی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 9 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : سیستم نشانگرهای آموزشی، نظام اطلاعاتی مدیریت دانشگاهی، نظام آموزش عالی، آموزش عالی، تحلیل کارآیی دانشگاهی، نظام، نظام آموزش، دانشگاهی، نشانگرهای عملکرد نظام آموزش عالی، عملکرد

به منظور کارآمدتر کردن نظامهای آموزشی‘استفاده از نشانگرها (شاخصها) رایج شده است . نشانگر مقداری عددی است که جنبه ای از عملکرد یا رفتار یک سیستم(نظام)را نمایان می کند.با استفاده از مجموعه نشانگرهای آموزشی با بروز وضع بحرانی در عوامل اصلی نظام آموزشی‘میتوان هشداری برای تصمیم گیرندگان فراهم آورد. در این مقاله‘ابتدا اهمیت نظام اطلاعاتی مدیریت دانشگاهی مورد نظر قرار گرفته وضرورت استفاده از سیستم نشانگرهای آموزشی بیان شده است ‘پس از آن با مرور تجربیات تدوین نشانگرهای آموزشی در سطح بین المللی و نیز در ایران‘رهیافتی که امکان تحلیل کارآیی دانشگاهی را به دست دهد بیان شده است . برای این منظور ابتدا مفاهیم اصلی کارآیی‘کیفیت و عدالت آموزشی تعریف شده و سپس مراحل این رهیافت توصیف گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"تعریف مفاهیم اساسی مربوط به تحلیل کارآیی دانشگاهیاز آنجا که هدف اصلی نظام اطلاعاتی مدیریت دانشگاهی، نشان دادن کارآیی دانشگاه و عرضه بازخورد جهت اجرای مطلوب برنامه توسعه دانشگاهی است، ابتدا باید مفاهیم تحلیل کارآیی شامل:نشانگر، کارآیی، کیفیت آموزشی 1 ، و عدالت 2 آموزشی را موردنظر قرار داد و تعریف کرد. ثانیا، نشانگرهای مورد استفاده در بررسی عملکرد برنامه‌های میان‌مدت بخش آموزش عالی برای سنجش کارآیی در سطح دانشگاه و فراهم آوردن امکان مقایسه کیفیت دانشگاهها و میزان تحقق هدفهای ویژه آنها مناسب نیست. باوجوداین، یک هدف کلی می‌توان برای سیستم نشانگرها منظور داشت:کمک به بهبود استفاده از نیروی انسانی، منابع مالی و کالبدی موجود در نظام دانشگاهی برای این منظور، قبل از اینکه داده‌های جدیدی گردآوری شود، باید داده‌هایی که بوسیله نظام دانشگاهی به صورت مستمر گردآوری شده است، تحلبل شود. هدف تحلیل داده‌های موجود در این سه سطح آن است که:الف)با استفاده از نشانگرهای تدوین شده تصویری از عملکرد واحدها به دست داده می‌شود؛ب)اقداماتی که می‌تواند ارتقای کارآیی درونی و برونی آنها را یاری دهد مشخص شود؛و ج)ظرفیت برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی و مدیریت واحدهای آموزشی-پژوهشی افزایش یابد. برای این منظور ابتدا باید سیستم نشانگرها را موردنظر قرار داد و از میان نشانگرهای بالقوه، تعدادی نشانگر که می‌تواند عملکرد دانشگاه را با توجه به ویژگیهای خاص آن تصویر کند، مشخص کرد. از جمله سازوکاری که می‌توان برای این منظور پیشنهاد کرد تهیه گزارشهای سالانه در مورد برخی نشانگرهای تحلیل کارآیی مربوط به هریک از گروههای آموزشی دانشگاه و نیز در سطح کل دانشگاه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.