Skip to main content
فهرست مقالات

روش حل مسأله و یادگیری فعال

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 61 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : حل مسأله، روش حل مسأله و یادگیری، روش حل مسأله، اختیار حل‌کننده مسأله، روش، حل مسأله و یادگیری فعال، روشهای اکتشافی حل مسأله، کامپیوتر، دانش‌آموزان، حل مسأله نوعی یادگیری فعال، آموزش، روشهای یادگیری، کشف، برنامه، روش حل‌کننده مسأله، زندگی، شیوه حل مسأله، هدف، چرخ دنده‌ها، تجارب، روش استفاده از تمثیل، موضع حل مسأله، روشهای اکتشافی ‘برعکس‘طرح، تصمیم‌گیری، تجارب واقعی زندگی آماده، مسایل، زندگی روزمره، روش حل مسأله استفاده، کشف مسائل پیچیده عملمی کاربرد، حل مسایل

روش حل مسأله یکی از روشهای یادگیری است که هم در زندگی روزمره و هم در کشف مسائل پیچیده علمی کاربرد دارد.در آموزش وپرورش نیز میتوان دانش آموزرا در موضع حل مسأله قرار داد.یادگیری از طریق حل مسأله نوعی یادگیری فعال وعمیق است وفرد را برای برخورد با تجارب واقعی زندگی آماده میسازد.شیوه حل مسأله ممکن است روشمند یا اکتشافی باشد.شیوه های روشمند مسیر مطمئن واز پیش طراحی شده ای برای رسیدن به پاسخ در اختیار حل کننده مسأله قرار میدهند. در روشهای اکتشافی ‘برعکس‘طرح مدونی در اختیار حل کننده مسأله نیست‘بلکه باید راههای مختلف را خود برگزیده آزمایش کند تا به پاسخی احتمالی دست یابد. در این مقاله‘تلاش شده است که روشهای اکتشافی حل مسأله با عناوینی چون روش کاهش تفاوت‘روش تحلیل وسیله-هدف‘روش کارمعکوس‘وروش استفاده از تمثیل مورد بحث قرار گرفته و برنامه هایی که با استفاده از این روشها در دنیا تجربه شده به اختصار بیان شود.

خلاصه ماشینی: "شیوه‌های روشمند مسیر مطمئن و از پیش طراحی شده‌ای برای رسیدن به پاسخ در اختیار حل کننده مسأله نیست، بلکه باید راههای مختلف را خود برگزیده آزمایش کند تا به پاسخی احتمالی دست یابد. وقتی دانش‌آموز با کامپیوتر کار می‌کند خود را دقیقا در موضع حلال مسأله یا مکتشف می‌یابد که باید راههای مختلف برای حل مسأله را بیازماید. ژگرچه این راهبردها همگی برای جست‌وجو در فضای مسأله‌اند ولی تنها به یک توصیف کلی از روش حل مسأله می‌پردازند نه آنکه به‌طور مشخص مسیری را که حل‌کننده مسأله تا رسیدن به هدف نهایی خود باید دنبال کند تشریح نمایند. البته روش کاهش تفاوت همیشه به موفقیت نمی‌انجامد، بلکه شباهت حالات بین راه با هدفهای فرعی یا حالت نهایی ممکن است فریبنده نیز باشد و موجب گمراهی حل‌کننده مسأله گردد. فرد در این روش فاصله هدف نهایی تا وضعیت کنونی مسأله را تحلیل می‌کند و وسایل و راههایی را که می‌تواند موجب کاهش فاصله مزبور گردد مطالعه و انتخاب می‌نماید. نتیجه هر آزمایش به شکل نمودار در کامپیوتر ثبت می‌شود و دانش‌آموزان فرا می‌گیرند که چگونه این نمودارها را تفسیر کنند، اطلاعات را تحلیل نمایند و در مورد شرایطی که برای رشد کامل هر گیاه ضروری است فرضیه بسازند. (6)«تصمیم‌ها، تصمیم‌ها»یک مجموعه شبیه‌سازی است که با استفاده از اجرای نقش، مناظره، تصمیم‌گیری و تفکر انتقادی، تجربه بی‌نظیری را برای دانش‌آموزان فراهم می‌سازد و او را در برابر معماهای واقعی زندگی با استناد به وقایع تاریخی و معاصر به چالش دعوت می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.